Wpisz i kliknij enter

Wschód Kultury – Inne Brzmienia: 7-10 lipca 2022 Lublin

Już za kilka tygodni rozpocznie się w Lublinie 15. edycja Innych Brzmień! W programie m.in. Squarepusher, Godflesh, Scream, Lean Left, Niemoc i wielu innych artystów.

Inne brzmienia to najbardziej pożądany atut w nowoczesnej muzyce oraz siła napędowa najwybitniejszych artystów, pchająca ich do kreowania tego co nowatorskie i niepowtarzalne. Zapytacie gdzie dziś, w zalewie najprzedziwniejszych dźwięków, można ich szukać? Odpowiedź jest prosta – w Lublinie!

Wschód Kultury – Inne Brzmienia Art’n’Music Festival umożliwia spotkanie z najciekawszymi zjawiskami muzycznymi na pograniczu różnych gatunków, tradycji i wpływów kulturowych. Oferuje muzykę ambitną, nietuzinkową, poszukującą nowych rozwiązań. To jedno z najbardziej inspirujących i odkrywczych wydarzeń muzycznych w Polsce, które pozwala usłyszeć, w sercu Lublina, światowe gwiazdy i muzyczne odkrycia.

Inne Brzmienia to nie tylko muzyka. Bogaty i wielowątkowy program obfituje również w wydarzenia dla miłośników ambitnego kina (pokazy unikatowych filmów z krajów Partnerstwa Wschodniego), literatury (każdego roku w ramach Wschodniego Expressu wydajemy premierowe tytuły najlepszych wschodnich autorów, wprowadzając je tym samym na polski rynek) i sztuki współczesnej (wystawy plakatów, fotografia uliczna, design). Najmłodsi uczestniczą w przygotowanych specjalnie z myślą o nich Małych Innych Brzmieniach (autorski program edukacyjny polegający na oswajaniu dzieci i młodzieży z dźwiękiem, różnymi gatunkami muzycznymi oraz pokazujący, że muzyka to bogate terytorium poznawcze).

Niezmiennie inspirująca jest też – zawarta w nazwie festiwalu – idea „wschodu kultury”, która sprowadza do Lublina najciekawszych artystów m.in. z takich krajów, jak Ukraina, Białoruś, Gruzja czy Armenia, ułatwiając im tym samym wejście na zachodni rynek muzyczny.

W ramach corocznej prezentacji wybranej wytwórni płytowej spotkamy się w lipcu tego roku z przedstawicielami waszyngtońskiej oficyny Dischord i zespołami: Scream, Soulside, Girls Against Boys oraz Escape-ism.

Tegoroczna edycja festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia odbędzie się w Lublinie w dniach 7-10 lipca 2022. 

👉 Miejsce wydarzenia: Błonia pod Zamkiem i Stare Miasto
👉 Wstęp bezpłatny

👉 Strona Innych Brzmień: www.innebrzmienia.eu
👉 Strona Facebook Festiwalu: www.facebook.com/innebrzmienia

W PROGRAMIE:

7 lipca

– Bandit Bandit
– NIMF
– Nanga
– Pablopavo i Ludziki

8 lipca

– Fågelle
– Squarepusher
– Lean Left

9 lipca

– Niemoc
– Scream
– Soulside
– Godflesh

10 lipca

– Girls Against Boys
– Escape-ism

To nie jest jeszcze cały program Festiwalu, kolejne ogłoszenia już wkrótce.

Inne Brzmienia
Squarepusher

Squarepusher, a właściwie Tom Jenkinson, to niekwestionowana gwiazda brytyjskiej sceny elektronicznej i artysta związany z legendarną wytwórnią Warp Records. W swojej twórczości porusza się pomiędzy takimi gatunkami jak drum’n’bass, IDM, jazz czy muzyka elektroakustyczna, które zyskują unikatowe brzmienie dzięki bardzo złożonemu programowaniu perkusji czy żywym partiom instrumentalnym. Squarepusher to bez wątpienia artysta nieustannie poszukujący, który z dużą otwartością mierzy się z materią dźwiękową, co potwierdzają jego kolejne wydawnictwa, jak chociażby album „Music for Robots” z 2014 roku skomponowany przez artystę a wykonany przez trzy roboty. Squarepusher po raz pierwszy rozpoczął współpracę z zespołem japońskich robotyków stojących za Z-Machines w 2013 roku, kiedy to podjął się napisania muzyki dla robotów zdolnych do grania w sposób wykraczający poza możliwości najbardziej zaawansowanych muzyków. Dla odmiany w 2018 roku, na potrzeby stacji BBC, CBeebies stworzył ambientową ścieżkę dźwiękową do godzinnego programu dla dzieci pt. „Daydreams”, którego narratorką jest Olivia Colman. W najnowszej twórczości Squarepusher powraca jednak do swoich „kwaśnych” korzeni i to właśnie w taką drum’n’bassową podróż zabierze publiczność Innych Brzmień.

Inne Brzmienia
Scream

Waszyngtońska wytwórnia Dischord Records, założona w 1980 roku przez muzyków zespołu The Teen Idles (na czele z Ianem MacKaye’em i Jeffem Nelsonem) w celu wydawania ich własnego materiału, a ostatecznie także płyt miejscowych zespołów punkrockowych i undergroundowych. Dischord Records uczynili obszarem swojej specjalizacji takie gatunki jak hardcore, punk rock, indie rock, emo i post-hardcore, reprezentowane m.in. przez wspomniane The Teen Idles, ale też State of Alert, Minor Threat, The Faith, Void, Youth Brigade, Embrace, Rites of Spring, Nation of Ulysses, Scream, Soulside, Gray Matter, Jawbox, Dag Nasty czy Fugazi.

Wytwórnia znana jest z etyki pracy DIY („zrób to sam”), stąd związani z nią artyści zwykle sami produkują wszystkie swoje albumy i sprzedają je w przystępnych, niskich cenach, nie korzystając ze wsparcia finansowego od głównych dystrybutorów. W podobny sposób operują w zakresie grafiki, organizacji tras koncertowych, dystrybucji, czy też innej, pokrewnej działalności artystycznej, jak choćby kręcenie dokumentów filmowych.

W trakcie festiwalu w ramach prezentacji wytwórni odbędą się koncerty, pokazy filmowe, wystawy, a także spotkanie portretujące tę wyjątkową oficynę, w którym wezmą udział zarówno przedstawiciele labelu, jaki i wydający w nim przez lata artyści.

Scream – jeden z flagowych okrętów kultowej wytwórni Dischord Records, będący jednocześnie kluczowym przedstawicielem słynnej, wywodzącej się z Waszyngtonu sceny hardcore punk. Scream powstał na początku lat 80. XX wieku, stanowi więc jeden z najstarszych i najbardziej ikonicznych zespołów dla całego ruchu. Na czele formacji stoją nieprzerwanie bracia Stahl, czyli Peter (wokal) i Franz (gitara), na basie wciąż gra Skeeter Thomson, a za perkusją zasiada Kent Stax. Na przestrzeni lat w zespole udzielało się też wielu innych znakomitych muzyków, łącznie z Davem Grohlem – bębniarzem przełomowej dla historii całej sceny grupy Nirvana, a obecnie liderem rockowego Foo Fighters. Na horyzoncie widać już długo oczekiwany nowy album studyjny Scream. Zanim to jednak nastąpi, grupa zagości w Lublinie na innobrzmieniowej scenie, uświetniając prezentację Dischord Records.

Soulside – kolejna z legend skupionych wokół oficyny Dischord Records. Skład założony w połowie lat 80. przez grupę szkolnych kolegów, okazał się z czasem jednym z najważniejszych przedstawicieli amerykańskiej sceny hardcore i post-hardcore. Z upływem lat poszczególni członkowie grupy skupili się na odrębnych poszukiwaniach muzycznych – tak powstała m.in. kolejna z zaproszonych do Lublina grup, czyli Girls Against Boys, czy dowodzone przez Bobby’ego Sullivana Seven League Boots, formacja sprawnie łącząca punk z brzmieniami reggae. Podobnie jak w przypadku Scream, również Soulside szykuje się obecnie do wydania nowego albumu studyjnego. Muzycy zakończyli już pracę w studiu pod okiem znanego z grupy Jawbox J. Robbinsa, a garść swoich pomysłów i sugestii dorzucił też ponoć sam Ian MacKaye.

Girls Against Boys – załoga wywodząca się w prostej linii z hardcore-punkowej sceny Waszyngtonu, współtworzona w trzech czwartych przez muzyków formacji Soulside oraz Eliego Janneya. Obecnie zespół rezyduje w Nowym Jorku, a ich styl to połączenie post-punka, hardcore’u, noise’u oraz indie rocka. Jednym z wyróżników grupy jest używanie jednocześnie dwóch gitar basowych, co nadaje ich muzyce wyjątkowego brzmienia. Girls Against Boys od lat pozostają kluczowym przedstawicielem mocnej, gitarowej sceny, mając na koncie wspólne trasy z całą jej światową czołówką, na czele z Rage Against The Machine, The Jon Spencer Blues Explosion, Foo Fighters, Interpol, Jawbox, Fugazi, Garbage czy Atari Teenage Riot. Do Lublina zawitają w lipcu, promując m.in. jubileuszowe wydanie płyty „House of GVSB” i będzie to jedyna okazja, by zobaczyć w Polsce ten znakomity zespół w ich koncertowej odsłonie.

Escape-ism – Ian Svenonius to bez wątpienia jedna z najbarwniejszych postaci na alternatywnej scenie muzycznej Waszyngtonu, choć jego działalność z biegiem lat stała się w zasadzie globalna. Począwszy od lat 80. zasilał on szereg legendarnych formacji na czele z Nation of Ulysses, The Make-Up, Weird War czy Esacpe-ism. Z tą ostatnią grupą, którą współtworzy z Alexandrą Cabral, pojawi się w lipcu w Lublinie. Artyści poza koncertem swojego – jak sami mówią – „senno-dźwiękowego dramatu”, pokażą też film „The Lost Record”. Obraz ten związany jest z ich albumem pod tym samym tytułem, a w epizodach pojawiają się m.in. takie legendy sceny alternatywnej jak Henry Rollins czy Kid Congo. Svenonius weźmie też udział jako jeden z gości w dyskusji panelowej poświęconej historii Dischord Records.

Inne Brzmienia
Godflesh

Godflesh to brytyjska legenda industrialnego metalu oraz post metalu, uznawana – obok goszczącego w Lublinie w 2019 roku Ministry – za zespół kluczowy dla tych gatunków muzycznych. Grupa powstała w Birmingham pod koniec lat 80. z inicjatywy Justina Broadricka i Bena Greena, wzbudzając sensację i zachwyt branży muzycznej debiutanckim albumem „Streetcleaner”. Mimo że niedawno przypadło 30-lecie tego legendarnego krążka, doskonale wytrzymał on próbę czasu – płyta wciąż brzmi świeżo i niepokojąco. Mocne, bezkompromisowe, a jednocześnie hipnotyzujące brzmienie, wykorzystanie automatu perkusyjnego, wycieczki w stronę elektroniki i dubu – wszystko to sprawia, że Godflesh to zespół jedyny w swoim rodzaju. Dyskografię formacji zamyka póki co album „Post Self” z 2017 roku, wydany nakładem Avalanche Recording, ale całkiem niedawno Justin Broadrick ogłosił, że rok 2022 przyniesie nowy studyjny album grupy. Na lubelskim koncercie Godflesh zaprezentuje szerokie, przekrojowe spektrum swojej twórczości.

Lean Left

Lean Left to wyjątkowy kwartet, który tworzą: dwaj gitarzyści kultowej formacji The EX – Terrie Hessels i Andy Moor, ikona i jeden z liderów światowej sceny freejazzowej Ken Vandermark na saksofonach oraz doskonały, wszechstronny Paal Nilssen-Love za perkusją. Punkowo-jazzowa fuzja doprawiona szczyptą noise’u, rock’n’rolla oraz nieskrępowanej improwizacji w połączeniu z charyzmą i wieloletnim scenicznym doświadczeniem muzyków dają piorunujący efekt. Koncerty Lean Left to prawdziwe artystyczne przeżycie, jedyne w swoim rodzaju. Wyobraźnia, a także zamiłowanie do dźwiękowych eksperymentów wszystkich członków grupy sprawiają, że każdy ich wspólny koncert jest w zasadzie unikalnym doświadczeniem. Lean Left zarówno muzycznie, jak i konceptualnie świetnie wpisuje się w ideę Innych Brzmień, o czym będzie można się przekonać w lipcu w Lublinie.

 







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy