Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…

Philipp Gorbachev – Kolokol
Paweł Gzyl:

Prawosławie i elektronika.

BNNT is Jerusalem in My Heart – Multiversion #4
Jarek Szczęsny:

Część czwarta.

rRoxymore – Face To Phase
Paweł Gzyl:

Introwertyczne bity.

The Big YES! – The Big YES!
Łukasz Komła:

Free jazzowy wybuch!

HTRK – Venus In Leo
Maciej Kaczmarski:

Miłość w czasach zarazy.

Matthias Schaffhauser – Hedonism, What Else
Paweł Gzyl:

Muzyka jako przyjemność.

Manu Delago – Circadian
Jarek Szczęsny:

Cykle snu.

Various Artists – Total 19
Paweł Gzyl:

Witamy jesień z Kompaktem.

Alessandro Cortini – Volume Massimo
Jarek Szczęsny:

Wyłapywanie wadliwych elementów.



VA – Landscapes of Fear

Strach i granice – to odwieczni kompani, przeciwnicy i polemiści. Nowa kompilacja z Gruenrekorder pozwala zastanowić się nad szerokim kontekstem obu tych pojęć.

Projekt „Landscapes of Fear” powstał w wyniku powtarzających się seminariów „Unsite temporalities”, które odbyły się w Akademii Sztuk Medialnych w Kolonii. Głównym przesłaniem tegoż przedsięwzięcia jest omówienie kwestii granic i terytorialności, ale przez pryzmat strachu. Problem syryjskich uchodźców idealnie wpisuje się w zakres poruszanych zagadnień. Nieodłącznymi elementami ludzkiego życia są: strach, dezorientacja i niepewność zwłaszcza, kiedy człowiek zmaga się z różnymi podziałami typu: osiedla zamknięte, rezerwaty przyrody, strefy śmierci etc.

Do podwójnego albumu „Landscapes of Fear” dołączono mapę topograficzną pokazującą przeróżne lokalizacje istotne dla tego projektu. Oczywiście wszystkie są w jakiś sposób naznaczone strachem, np. widzimy szlaki uchodźców czy reaktory jądrowe. Znalazły się też wyimaginowane miejsca. Pomysłodawcy „Landscapes of Fear” Dirk Specht i Sebastian Thewes wybrali piętnaście prac (ponad 130 minut nagrań). Praktycznie każda z nich jest odrębnym bytem, nie tylko pod względem dźwiękowym, ale też w kwestii podejścia do tematu. Artyści prezentują szeroką paletę nagrań terenowych, które następnie poddali obróbce, aby w jak największym stopniu zatrzeć wszelkie granice. Jeśli mamy fragment wywiadu, to niekiedy został on tak zmodyfikowany, że nie jesteśmy w stanie nawet rozpoznać poszczególnych słów.

mapa

Irański twórca Ali Chakav swój pejzaż dźwiękowy „A shimmer of Reality” przygotował w oparciu o autentyczną historię postaci żyjącej z sześcioma odłamkami. W 2009 roku ten człowiek został postrzelony w głowę w trakcie demonstracji w Teheranie (dwa lata później zmarł). Słyszymy przetworzone odgłosy maszyn, które monitorowały jego mózg. Początkowo są to przyjemnie pulsujące mikrodźwięki, ale w momencie, kiedy dowiadujemy się o całym tym zajściu, owe nagranie automatycznie wzbudza w nas lęk i strach. Kolejny przykład to całkiem niezobowiązujący emocjonalnie ryk lamy, lecz… ta lama przewozi na swoim grzbiecie kokainę. Te fragmenty znakomicie oddają charakter tego wyjątkowego wydawnictwa.

„Landscapes of Fear” to doskonały przykład prowokacyjnej sztuki dźwięku, z którą warto się zmierzyć.

styczeń 2016 | Gruenrekorder

 

 

Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze