Wpisz i kliknij enter

Dadub – Monad VIII EP

Monada pojawiła się po raz pierwszy w rozważaniach Pitagorasa.

Oznaczała podstawową jednostkę bytu. Termin ten zapożyczył później Gottfried Wilhelm Leibniz. W jego filozofii monada była bytem duchowym. Doskonała hierarchia i korelacja monad stanowiła dowód na istnienie Boga – najwyższej monady, będącej przyczyną i celem istnienia wszystkich monad.

Ten zapomniany dziś nieco termin powrócił rok temu dzięki wytwórni Stroboscopic Artefacts, dowodzonej przez włoskiego producenta ukrywającego się pod żeńskim pseudonimem Lucy. Rozpoczął on publikację cyklu winylowych dwunastocalówek, zawierających nagrania współpracujących z firmą artystów, zafascynowanych teorią monad. Do tej pory ukazało się siedem takich płyt, a teraz otrzymujemy najnowszą – zrealizowaną przez włoski duet Dadub.

Choć Daniele Antezza i Giovanni Conti pochodzą z Rzymu, spotkali się w Berlinie. Pierwszy przyjechał tam, aby zaistnieć ze swymi produkcjami w stolicy techno, a drugi – aby służyć swą wiedzą o cyfrowych technologiach artystom zajmującym się nowoczesnymi sztukami wizualnymi. Spotkanie odmieniło ich losy – powołali do życia duet Dadub, który zajął się masteringiem i produkcją własnych nagrań. To właśnie w ich studiu ostatecznego kształtu nabrał jeden z najlepszych albumów tego roku – „Wordplay For Working Bees” Lucy`ego.

„Monad VIII” to trzecie wydawnictwo zawierające ich autorski materiał. Krążek otwiera „Hadean” – z gęstego szumu rezonującego studyjnymi pogłosami wydobywa się tektoniczny bit o morderczej sile rażenia – opleciony szeleszczącymi loopami nadaje nagraniu potężną moc wywołującą drgania ścian i podłogi. Kiedy opada kurz – słychać wysamplowany głos rosyjskiego naukowca Ilyi Progogine, jednego ze współtwórców teorii chaosu, laureata nagrody Nobla za rozwój termodynamiki. Dźwięki kołyszą się i zanikają w ambientowym pasażu metalicznych klawiszy.

Nagle uderza miarowy bit – uzupełniają go dubowe akordy, tworzące rozjeżdżone tło o porażającym ciężarze („Ilya”). Skorodowane partie rdzawych syntezatorów wiodą wprost do następnego utworu – głównym elementem „Amnion” jest rwany podkład rytmiczny, balansujący gdzieś między techno a breakbeatem, przypominający wczesne dokonania Surgeona. Płytę kończy w przejmujący sposób „Biopoiesis” – głęboko emocjonalny dark ambient oparty na narastającym dronie podszytym pulsującym w dalekim tle dźwiękiem przywołującym na myśl bicie ludzkiego serca.

Trudno sobie wyobrazić bardziej innowacyjne podejście do estetyki eksperymentalnego techno – Dadub wraz z resztą producentów skupionych wokół Stroboscopic Artefacts wyznaczają dziś dalekie horyzonty tego gatunku. Antezza i Conti łączą w swych nagraniach pasję do tworzenia muzyki z metafizycznym stosunkiem do materii dźwiękowej. Efekty są niesamowite!

Stroboscopic Artefacts 2011

www.stroboscopicartefacts.com
www.myspace.com/stroboscopicartefacts
www.artefactsmastering.com







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
sin
sin
9 lat temu

future!

Bartooki
Bartooki
9 lat temu

Dobre!

Polecamy