Wpisz i kliknij enter

Robag Wruhme – The Olgamikks

Odbywający się od piętnastu lat w Sachsen butikowy festiwal Nachtdigital ma sporą grupę stałych bywalców. Jednym z nich jest Robag Wruhme, który od 2003 roku regularnie grywa na początku sierpnia na terenach Bungalowdorf Olganitz. Dlatego też, kiedy w tym roku organizatorzy festiwalu postanowili uruchomić własną wytwórnię płytową, do zrealizowania pierwszej płyty w jej katalogu zaprosili właśnie tego cenionego twórcę. W efekcie otrzymujemy pierwszy w biografii Wruhme zestaw jego autorskich remiksów nagrań innych artystów – „The Olgamikks”.

Czternaście zebranych na krążku utworów odsłania wszystkie fascynacje niemieckiego producenta. Nie od dziś wiadomo, że lubi on połamane rytmy – i dlatego płytę rozpoczyna i kończy wysmakowany dubstep. W pierwszym przypadku jest to „The White Flash” Modeslektora z wokalnym udziałem Thoma Yorke, a w drugim – autorska kompozycja Robaga – „Pokatoll”. Ten ostatni utwór w niezwykle mocny sposób zaznacza również inny wątek charakterystyczny dla twórczości swego autora – upodobanie do orkiestrowych brzmień. Wruhme z prawdziwie germańską pasją wplata co chwilę w taneczne rytmy smakowite pasaże smyczków i dęciaków, wycięte z jego bogatego zbioru płyt z muzyką klasyczną. Tak dzieje się choćby w podniosłym remiksie utworu „Heimat” Kollektivu Turmstrasse czy w melodyjnej wersji „This Is For You” Mønstera.

Te przeciągłe tony orkiestrowych dźwięków kojarzą się w oczywisty sposób z nostalgicznymi pasażami syntezatorów wywiedzionymi z klasyki stylu IDM. I tutaj również Robag pozwala sobie zaszaleć – w efekcie bajkowe dźwięki wywiedzione z dawnych nagrań Aphex Twina czy Autechre lądują na dynamicznych podkładach rytmicznych rodem z house`u czy tech-house`u, tworząc zaskakujące swym odrealnionym klimatem i taneczną energią muzyczne hybrydy.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2025716-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2025716-02″ allowscriptaccess=”always”]

Przykładem tego może być choćby własny utwór niemieckiego producenta – „Kuttenrolch” – czy remiks „Yellow Sunset” Audisona. To nie wszystko – w produkcjach Wruhme często trafiamy również na przetworzone wokale. Tutaj mamy z nimi do czynienia przede wszystkim w wystylizowanym na dawne nagrania The Beach Boys nowej wersji „Jitters” Dntela czy w podrasowanym na indie-popową modłę „No Turning Back” Guiego Boratto.

Czasem Robag pozwala sobie jednak na zupełnie nietypowe dla siebie posunięcia. Chyba nigdy nie podejrzewalibyśmy go o miłość do chicagowskiego house`u – a taką surowiznę otrzymujemy tutaj w remiksie „Red Sky” Audisona. Ciekawie wypada też zmierzenie się niemieckiego producenta z nowoczesnym electro – bo jego wersja „The Greasy” Claude`a Von Stroke`a zaskakuje pomysłowym połączeniem IDM-owych klawiszy z samplem funkowej gitary samego Bootsy Collinsa. Już bardziej Wruhme kojarzy nam się z dubowymi rytmami i brzmieniami – i pewnie dlatego dostajemy tutaj bujające dekonstrukcje „None Of Them” Fenina i „Rejam” MRI, umiejętnie podbite silniejszym bitem, ale nie tracące nic ze swej oryginalnej melodyki.

Może nagrania z „The Olgamikks” nie dorównują śmiałością wizji utworom z dwóch części „Remiks Potpurri”, ale i tak w tych czternastu połączonych ze sobą kompozycjach dzieje się mnóstwo ciekawego. Bo niemiecki producent jest jednym z tak naprawdę niewielu mistrzów remikserskiej roboty – potrafiącym zachowując ducha pierwotnej wersji, nadać jej kształt niemal własnej produkcji.

Nachtdigital 2012

www.nachtdigital.de

www.robag.fm

www.facebook.com/robagwruhme







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Polecamy:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy