Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.



System Of Survival – Needle And Thread

Zadecydował właściwie przypadek. Kiedy minionego lata Ellen Allien jechała z klubu DC10 na lotnisko na Ibizie, odwożący ją znajomy puścił nagranie, które natychmiast zwróciło jej uwagę. Dwanaście miesięcy później jego autorzy mogą się cieszyć swym debiutanckim albumem, opublikowanym przez jej cenioną wytwórnię – Bpitch Control.

Alex Carpentieri i Pietro De Lisi działają na włoskiej scenie tanecznej już ponad dwie dekady. Początkowo oczywiście tylko didżejowali – a dopiero dziesięć lat temu zaczęli tworzyć wspólne nagrania. Lata spędzone nad deckami nie poszły jednak na marne – i w 2008 roku obaj twórcy przeprowadzili się z rodzimego Salerno na Ibizę, gdzie rezydując we wspomnianym klubie DC10 stali się gwiazdami popularnego cyklu „Circo Loco”. To pozwoliło im również zintensyfikować działalność wydawniczą – ponieważ uruchomili własną wytwórnię Ianus71. Podsumowaniem tych czterech lat sukcesów jest pierwsza płyta duetu – „Needle And Thread”.

Ciepła bryza znad Ibizy ożywia właściwie tutaj tylko dwa nagrania – bo „Lovebeat” i „X-Pert” to zmysłowy tech-house o balearycznym brzmieniu, tworzonym w pierwszym przypadku przez organiczne motywy syntezatorowe, a w drugim – przez melodyjny śpiew Anny Gi. To oczywiście nie znaczy, że pozostała część krążka nie sprawdzi się w DC10. Przeciwnie – już w „Movin` Groovin`” otrzymujemy wysmakowany deep house, którego głównym elementem jest… dźwięczna partia akustycznej gitary podszyta dubowymi pogłosami. Pomysłowość włoskich twórców potwierdza również utrzymany w podobnej stylistyce „I Can`t Find Food” – bo tutaj warstwę aranżacyjną kompozycji tworzą zgrabnie splecione ze sobą sample jazzowych instrumentów – fortepianu i (ponownie) gitary. Bardziej przebojowy charakter ma z kolei tytułowy „Needle And Thread”. To właśnie ten utwór zwrócił uwagę Ellen Allien – i nie ma się czemu dziwić, ponieważ ozdabiająca go wokaliza Autre od razu wpada w ucho.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2014974-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2014974-02″ allowscriptaccess=”always”]

Nieco twardszą odmianę house`u prezentuje tutaj „Phat Trax”. Już sam tytuł wyjaśnia wszystko – to oczywiście stylowa wycieczka do Chicago, rozpisana na surowe bity i acidowe loopy. W zbliżonej tonacji utrzymany jest „W`Pitch Down”, choć ze względu na śpiew Surfbita przypomina on raczej wokalne produkcje z Wietrznego Miasta w stylu Roberta Owensa. Skoro jesteśmy w połowie lat 80. – nie mogło w tej kolekcji zabraknąć również disco. Trafiamy na nie w dwóch mutacjach. „Genny Casanova” to niemal punkowa wersja gatunku z charakterystyczną partią przesterowanego basu – wspomaganego tutaj urokliwą melorecytacją jakiejś japońskiej dziewczyny. Jeszcze ciekawiej wypada „Crash What” – bo zaczyna się od podkręconych sampli rodem z rave`owej klasyki w rodzaju Human Resources czy Joey`a Beltrama, by potem przekształcić się w… podszytą funkowym groovem piosenkę wypełnioną soulowym śpiewem.

Włoscy producenci nie odmawiają sobie również połamanych rytmów. W energetycznym „Attitude” cofają się ćwierć wieku wstecz, aby zaserwować nam gorący electro-funk, którego nie powstydziłby się sam Prince. Warto dodać, że rolę Małego Księcia pełni w tym nagraniu Shaun J. Wright, znany ze współpracy z Hercules & The Love Affair. Zupełnie już nowoczesne brzmienia otrzymujemy z kolei w „Nihil” – bo to zgrabnie zrealizowany UK garage o pastelowym tonie, które z powodzeniem mogłoby się znaleźć w katalogu chociażby Hyperdub.

„Needle And Thread” to wielce udany debiut – świadectwo ciągłej żywotności dobrej muzyki klubowej, której podstawowym zdaniem jest wprawienie słuchacza (i oczywiście tancerza) w wyśmienity nastrój przy wykorzystaniu inteligentnie dobranych środków wyrazu.

BPitch Control 2012

www.bpitchcontrol.com

www.facebook.com/BPitchControl

www.systemofsurvival.com

www.facebook.com/systemofsurvival

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.