IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.



System Of Survival – Needle And Thread

Zadecydował właściwie przypadek. Kiedy minionego lata Ellen Allien jechała z klubu DC10 na lotnisko na Ibizie, odwożący ją znajomy puścił nagranie, które natychmiast zwróciło jej uwagę. Dwanaście miesięcy później jego autorzy mogą się cieszyć swym debiutanckim albumem, opublikowanym przez jej cenioną wytwórnię – Bpitch Control.

Alex Carpentieri i Pietro De Lisi działają na włoskiej scenie tanecznej już ponad dwie dekady. Początkowo oczywiście tylko didżejowali – a dopiero dziesięć lat temu zaczęli tworzyć wspólne nagrania. Lata spędzone nad deckami nie poszły jednak na marne – i w 2008 roku obaj twórcy przeprowadzili się z rodzimego Salerno na Ibizę, gdzie rezydując we wspomnianym klubie DC10 stali się gwiazdami popularnego cyklu „Circo Loco”. To pozwoliło im również zintensyfikować działalność wydawniczą – ponieważ uruchomili własną wytwórnię Ianus71. Podsumowaniem tych czterech lat sukcesów jest pierwsza płyta duetu – „Needle And Thread”.

Ciepła bryza znad Ibizy ożywia właściwie tutaj tylko dwa nagrania – bo „Lovebeat” i „X-Pert” to zmysłowy tech-house o balearycznym brzmieniu, tworzonym w pierwszym przypadku przez organiczne motywy syntezatorowe, a w drugim – przez melodyjny śpiew Anny Gi. To oczywiście nie znaczy, że pozostała część krążka nie sprawdzi się w DC10. Przeciwnie – już w „Movin` Groovin`” otrzymujemy wysmakowany deep house, którego głównym elementem jest… dźwięczna partia akustycznej gitary podszyta dubowymi pogłosami. Pomysłowość włoskich twórców potwierdza również utrzymany w podobnej stylistyce „I Can`t Find Food” – bo tutaj warstwę aranżacyjną kompozycji tworzą zgrabnie splecione ze sobą sample jazzowych instrumentów – fortepianu i (ponownie) gitary. Bardziej przebojowy charakter ma z kolei tytułowy „Needle And Thread”. To właśnie ten utwór zwrócił uwagę Ellen Allien – i nie ma się czemu dziwić, ponieważ ozdabiająca go wokaliza Autre od razu wpada w ucho.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2014974-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2014974-02″ allowscriptaccess=”always”]

Nieco twardszą odmianę house`u prezentuje tutaj „Phat Trax”. Już sam tytuł wyjaśnia wszystko – to oczywiście stylowa wycieczka do Chicago, rozpisana na surowe bity i acidowe loopy. W zbliżonej tonacji utrzymany jest „W`Pitch Down”, choć ze względu na śpiew Surfbita przypomina on raczej wokalne produkcje z Wietrznego Miasta w stylu Roberta Owensa. Skoro jesteśmy w połowie lat 80. – nie mogło w tej kolekcji zabraknąć również disco. Trafiamy na nie w dwóch mutacjach. „Genny Casanova” to niemal punkowa wersja gatunku z charakterystyczną partią przesterowanego basu – wspomaganego tutaj urokliwą melorecytacją jakiejś japońskiej dziewczyny. Jeszcze ciekawiej wypada „Crash What” – bo zaczyna się od podkręconych sampli rodem z rave`owej klasyki w rodzaju Human Resources czy Joey`a Beltrama, by potem przekształcić się w… podszytą funkowym groovem piosenkę wypełnioną soulowym śpiewem.

Włoscy producenci nie odmawiają sobie również połamanych rytmów. W energetycznym „Attitude” cofają się ćwierć wieku wstecz, aby zaserwować nam gorący electro-funk, którego nie powstydziłby się sam Prince. Warto dodać, że rolę Małego Księcia pełni w tym nagraniu Shaun J. Wright, znany ze współpracy z Hercules & The Love Affair. Zupełnie już nowoczesne brzmienia otrzymujemy z kolei w „Nihil” – bo to zgrabnie zrealizowany UK garage o pastelowym tonie, które z powodzeniem mogłoby się znaleźć w katalogu chociażby Hyperdub.

„Needle And Thread” to wielce udany debiut – świadectwo ciągłej żywotności dobrej muzyki klubowej, której podstawowym zdaniem jest wprawienie słuchacza (i oczywiście tancerza) w wyśmienity nastrój przy wykorzystaniu inteligentnie dobranych środków wyrazu.

BPitch Control 2012

www.bpitchcontrol.com

www.facebook.com/BPitchControl

www.systemofsurvival.com

www.facebook.com/systemofsurvival

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.