
21 czerwca w Bazylice Bożego Ciała na Kazimierzu w Krakowie odbędzie się koncert Avant Avant Garde – fascynujące przedsięwzięcie dedykowane muzyce eksperymentalnej sprzed XX wieku. Podczas koncertu w niezwykłej gotyckiej lokacji podjęte zostaną tropy prowadzące do współcześnie rozumianego sound artu. Nowych odczytań dawnych tekstów, traktatów, kompozycji dokonają tacy artyści jak Jean-Luc Guionnet, Burkhard Beins czy Leif Elggren.
Jak piszą organizatorzy (Michał Libera/Fundacja 4.99):
Avant Avant Garde to anachroniczne poszukiwania praktyk eksperymentalnych w partyturach, rycinach i traktatach powstałych na wiele wieków przed ukuciem terminów takich jak “nowy”, “współczesny”, “eksperymentalny” czy “awangardowy”. Zanurzamy się w historię nie w poszukiwaniu szkół i trendów, ale szalonych jednostek – patronów XX wieku, którego same nie doczekały. Znajdujemy kompozytorów, naukowców, teoretyków i inżynierów pracujących z tym, co mieli pod ręką – wodą, powietrzem czy kamieniem. To, co spod ich rąk wychodziło od zawsze zapowiada nadejście sound artu.
Nie ma czegoś takiego jak nowa muzyka. I nigdy nie było. W przeciwnym razie – kiedy mogła się ona zacząć? W 1766 roku kiedy futurystyczne maszyny do produkcji hałasu zostały zaprojektowane przez Donato Stopaniego w teatrze Drottningholm w Sztokholmie? A może kilkadziesiąt lat wcześniej, gdy podwaliny muzyki minimalistycznej w postaci tonów kombinowanych zostały opisane przez Giuseppe Tartiniego? Czy może w wieku XIII, kiedy Cage’owska idea „przypadku” została zawarta w legendarnych figurach logicznych Raymonda Llulla? Czy jeszcze wcześniej?
Program:
Wprowadzenie Michała Libery, wspólne słuchanie „Sudarium of Santa Veronica” Leif Elggrena oraz spacer akustyczny po Bazylice z Andrzejem Kłosakiem
Burkhard Beins & Michael Vorfeld, rekonstrukcja XVIII-wiecznych eksperymentów na smyczki i metalowe płyty autorstwa Ernsta Chladniego
Tomek Chołoniewski z zespołem perkusyjnym, performens na dzwony ręczne na podstawie XVII-wiecznych technik kompozytorskich „naprzemiennego dzwonienia” [„change ringing”]
Gamut Ensemble, kompozycja na instrument własnej konstrukcji Gerhard Kern inspirowany XVII-wieczną teorią składowych harmonicznych Josepha Sauveura
Jean-Luc Guionnet & Thomas Tilly, performens na fale stojące i architekturę sakralną Bazyliki Bożego Ciała
Krakowski koncert jest częścią cyklu wydarzeń z serii Avant Anant Garde – więcej szczegółów na stronie: avant-avantgarde.de

O której początek, jak wygląda rozkład wszystkich wydarzeń w czasie? Gdzieś czytałem, że start jest o 18, z podanej strony wynika, że o 19. Z góry dziękuję za rozwianie wątpliwości 🙂
Oto uzupełnienie rozpiski:
19.00 – 20.00: wykład, prezentacja i wspólne słuchanie muzyki na dziedzińcu kościoła – prowadzi dr Michał Libera, w tym słuchanie „Sudarium St. Veronica” Leiffa Elggrena
20.00 – 20.20: wykład, spacer akustyczny po kościele – prowadzi dr Andrzej Kłosak
20.30 – 23.00 koncerty:
-Tomasz Chołoniewski z zespołem – kompozycja na podstawie angielskiej metody grania na dzwonach kościelnych „Change Ringing”
-Burkhard Beins / Michael Vorfeld (odtworzenie eksperymentów dźwiękowych Ernsta Chladniego)
-koncert na nowe instrumenty Gerharda Kerna – Gamut Ensemble
-koncert na organy i fale proste – Jean-Luc Guionnet i Thomas Tilly
To kosztuje jakies pieniadze? Nie wspomnialem, a po niemeicku nie potrafie. Dzięki za cynk, btw.
wstęp jest bezpłatny