Wpisz i kliknij enter

SHXCXCHCXSH – STRGTHS

Siarczyste dźwięki prosto z chłodnej Szwecji.

Avian to wytwórnia założona dwa lata temu przez dwóch brytyjskich producentów ukrywających się pod pseudonimami Shifted i Ventress. Odwołując się zarówno pod względem muzycznym, jak i wizualnym do estetyki wypracowanej przez Sandwell District, Downwards czy Blueprint, szybko zdobyła ona popularność na z miesiąca na miesiąc rosnącej scenie nowoczesnego techno. W jej katalogu znalazło się bowiem miejsce nie tylko dla prowadzących ją producentów, ale również dla tworzących podobną muzykę projektów MPIA3 czy Pacific Blue.

Autorem jednej z najciekawszych płyt opublikowanych przez Avian okazał się jednak szwedzki duet występujący pod wyjątkowo niekomercyjną nazwą SHXCXCHCXSH. Nagrania dwóch młodych twórców z mroźnej Skandynawii wpasowały się idealnie w modę na industrialne brzmienia. Nic więc dziwnego, że sięgnęły po nie również inne tłocznie specjalizujące się w tym gatunku – od Subsist po Semantikę. Ciepłe przyjęcie kolejnych wydawnictw SHXCXCHCXSH sprawiło, że szefowie Avian postanowili Szwedom wydać debiutancki album. I oto jest z nami – oczywiście pod dowcipnym tytułem „STRGTHS”.

Muzyka projektu nie skłania jednak do śmiechu. Już otwierający całość „SLVRBBL” to dynamiczne techno oparte na szybkim rytmie i świdrujących loopach. Bardziej rozbudowaną aranżację ma „LTTLWLF” – jest w niej bowiem miejsce na zredukowany puls i acidowe dźwięki, a wszystko to w finale zamienia się w ziarnisty pasaż rozjeżdżonych syntezatorów rodem z kosmische musik. „RSRRCTN” eksploduje z kolei dubstepowymi bitami o modulowanym tonie, z którymi kontrastują oniryczne pasaże klawiszy w stylu oldskulowego IDM.

„LVNGWTR” to znów miarowe techno – ale tym razem przycięte do formuły stłumionego minimalu, wypełnionego falującymi blachami o przemysłowym brzmieniu. „PCTSTSS” odwołuje się do dawnych eksperymentów rytmicznych ze Studio 1 lub Profan. To właściwie tylko rytmicznie drgający loop o podłamanym metrum zanurzony w gąszczu noise’owych defektów. Niezwykle ciekawie wypada „WHTLGHT” – bo choć zaczyna się od eterycznej wokalizy niosącej egzotyczną melodię (!), potem zamienia się w marszowy prepar o spowolnionym rytmie, rezonując podobnymi brzmieniami, co twórczość artystów związanych z Raster Noton. Na finał otrzymujemy „LLDTMPS” – hipnotyczne techno atakujące industrialnymi perkusjonaliami.

Szwedzki duet z powodzeniem żongluje pomysłami znanymi z twórczości bardziej doświadczonych artystów. Potrafi jednak spleść z nich własne kompozycje, które ujmują z jednej strony młodzieńczą energią, z a drugiej – jednolitym, chropowatym brzmieniem. W sumie daje to intrygującą całość, na którą powinni zwrócić uwagę wszyscy fani mrocznych i ciężkich odmian nowej elektroniki.

Avian 2013

www.facebook.com/AvianUK







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
[microtonal man]
[microtonal man]
7 lat temu

szkoda tylko że maniera na udziwnianie nazw się nie skończyła; niby nowa fala ale zalatuje hispetrskim podejściem na kilometr.
artysta: \z\psoc] -QA9WEN:klSN
album: nsf-;LP[DNS’ZDKLVNS;LD3
21’ojS;DLJKVB
label: ansi-fc9qew n

takie to młodzieżowe.

Polecamy

Eksperymentalne oblicze RPA – część #40

Nowy rok i nowa część cyklu. Całkiem niedawno wyszły dwa albumy szwajcarskiego producenta Dejota, który nagrał je podczas pobytu w RPA. Poznajcie jego wyjątkową elektronikę!