Już 13 czerwca w Warszawie rozpocznie się pierwsza edycja Monotype Fest. Sprawdźcie line-up imprezy oraz zgarnijcie dwa pojedyncze karnety.
Monotype Fest to dwudniowa odsłona cyklu koncertowego „Strefa” z powodzeniem funkcjonującego w przestrzeniach Zamku Ujazdowskiego już od czterech lat. Dotychczasowa formuła showcase’u wytwórni Monotype Records pozwalająca poznać i doświadczyć na żywo nowej, ciekawej i dobrej współczesnej muzyki eksperymentalnej i awangardy elektronicznej mogła w tym roku rozwinąć się do dwudniowego wydarzenia dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
W ten sposób w dniach 13 i 14 czerwca na pierwszej edycji Monotype Festu wystąpią wybitni artyści polscy i zagraniczni: Kevin Drumm, Rashad Becker, Helm, Max Loderbauer, Boris Hegenbart i Schloss Mirabell. Nie zabraknie także przedstawicieli sceny krajowej: We Will Fail, T’ien Lai, Komora A, Jacek Sienkiewicz, Mirt + TER, Emiter.
Organizatorami festiwalu są: Fundacja 4.99 (Bôłt Records), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz wytwórnia Monotype Records.
Line-up:
13.06, godz. 19.30-2.00:
– Rashad Becker
– Kevin Drumm
– Emiter
– Boris Hegenbart
– Helm
– Komora A
14.06, godz. 19.30-2.00:
– Max Loderbauer
– Mirt + TER
– Florina Speth
– Jacek Sienkiewicz
– T’ien Lai
– We Will Fail
Kevin Drumm (USA) – jest autorem takich klasycznych wydawnictw jak „Imperial Distortion” i „Sheer Hellish Miasmah”, lektur obowiązkowych współczesnej awangardy. Łączą one hałas, drony, zakłócenia dźwięku i brzmienie analogowego syntezatora. To ekstremalna, ale inteligentnie zaplanowana kombinacja wpływów muzyki improwizowanej, konkretnej i metalu. Ink 19 opisał muzykę Drumma jako „potężny, brutalny, elektryczny wir”.
Rashad Becker (Niemcy) to inżynier dźwięku, artysta dźwiękowy i kompozytor. Na co dzień pracuje jako specjalista wycinający matryce w berlińskim Dubplates & Mastering i w swoim post-produkcyjnym studio Clunk. Samouk urodzony w Syrii i dorastający w Niemczech. Pod pewnymi względami ma spory wkład w brzmienie współczesnej elektroniki i awangardy niż ktokolwiek inny. Wykonał mastering nagrań co najmniej 1200 płyt tanecznych, elektronicznych i eksperymentalnych.
Boris Hegenbart (Niemcy) to twórca dźwiękowych instalacji, elektroakustycznych utworów koncertowych i performensów, a także kompozycji dla teatru, tańca oraz eksperymentalnej sztuki wideo. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Performatywnych w Wiedniu w dziedzinie kompozycji, improwizacji oraz technologii live-electronics.
Emiter (Marcin Dymiter) – doświadczony muzyk-improwizator. Artysta eksperymentuje z archaicznymi urządzeniami elektronicznymi oraz z przetwarzaniem dźwięków towarzyszących codziennemu życiu. Emiter tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Współpracuje z artystami wizualnymi i tancerzami.
Komora A – trio istnieje od 2004 roku. Grupę założyli byli członkowie post-rockowych Stworów Wodnych (Jakub Mikołajczyk i Karol Koszniec) oraz eksperymentującego Neurobota (Dominik Kowalczyk). Stylistycznie muzyka Komory A lokuje się głównie w okolicach mrocznego, eksperymentalnego ambientu.
We Will Fail to muzyczny projekt Aleksandry Grunholz, dźwiękowo oparty na technikach field recordingu, plądrofonii oraz bruitystycznych brzmieniach syntezatorowych i perkusyjnych. Autorka jest wykształconym twórcą grafiki oraz sztuki mediów, doświadczonym także w dziedzinie performensu oraz muzyki. Nasza recenzja albumu „Verstörung”.
MIRT+ TER – Tomek Mirt to ceniony muzyk, utalentowany grafik, współtwórca pierwszej polskiej manufaktury produkującej syntezatory modularne XAOC Devices, właściciel niezależnej oficyny wydawniczej cat|sun, nierzadko współpracujący z wytwórniami Monotype Records i Bocian. Jako artysta nie pozwala się łatwo zaszufladkować, wciekając od estetyki ambientu czy post-industrialu w unikalny sposób łączy dźwiękowe eksperymenty z przystępnością pozbawioną banału. Płynnie porusza się między chaosem i porządkiem, błędem a celowością działania, rozmyciem a drapieżnością, wreszcie między brzmieniami kreowanymi na analogowych syntezatorach modularnych, dźwiękami instrumentów akustycznych i odgłosami przyrody utrwalonymi na rejestratorach.
Magda TER jest artystką zafascynowaną analogową muzyką elektroniczną, jest też jedną z niewielu kobiet w Polsce, która regularnie gra na żywo na syntezatorach modularnych. Przez szereg lat występowała w zespole Brasil and the Gallowbrothers band, jej zeszłoroczny solowy debiut „Fingerprints” (nasza recenzja) spotkał się z ciepłym przyjęciem zarówno w Polsce i za granicą. Występowała na prestiżowych imprezach takich jak krakowski Unsound, jak też na zagranicznych festiwalach, m.in. w londyńskim klubie Cafe OTO.
T’ien lai – oryginalnie marka papierosów palonych przez głównego bohatera powieści Philipa K. Dicka – w wolnym tłumaczeniu z języka japońskiego znaczy „niebiańska muzyka”. Muzyka formacji T’ien Lai to masy pogłosów, szumów radiowych i lawiny dronów, z których wyłaniają się rytmy, harmonie, a czasem i piosenki. T’ien Lai to miejskie demony, których wybryki mają zaburzać ustalone hierarchie i porządki społeczne, polityczne i ekonomiczne. Duet Kuby Ziołka i Łukasza Jędrzejczaka zaprasza do wzięcia udziału w miejskim rytuale wyzwolenia i nieporządku, w którym kicz i cepelia przenikają się ze świętością i prawdą, tworząc nierozerwalny związek. Nasza recenzja albumu „Da’at”.
Schloss Mirabell (Niemcy) to jednoosobowy projekt, za którym stoi multiinstrumentalistka i eksperymentatorka Florina Speth. Urodzona w 1983 roku w górzystej okolicy Salzburga artystka swą podróż przez świat muzyki zaczęła od nauki gry na fortepianie i wiolonczeli w wieku sześciu lat. Już jako jedenastolatka uczęszczała na Universitat Mozarteum w Salzburgu, zdobyła kilkanaście nagród, grała w ensemble i kwartetach, występowała również z orkiestrą Bayerisches Landesjugend Orchester i Salzburger Junge Philharmonie. Jej muzyka jest doskonałym połączeniem brzmienia żywych instrumentów i elektroniki. Dzięki olbrzymiej wyobraźni i wyjątkowej wrażliwości potrafi zbudować kompozycje, które raz zmuszą słuchacza do refleksji, innym razem rozbawią, zafrapują, albo zachęcą do tańca. Podczas występów korzysta z laptopa, kamery, wiolonczeli, głosu i całej gamy dźwiękowych zabawek.
Helm (Wielka Brytania) – pod tym pseudonimem kryje się londyński artysta dźwiękowy i eksperymentalny muzyk Luke Younger. Pracuje on, wykorzystując szeroką gamę instrumentów i abstrakcyjnych źródeł dźwięku. Jego kompozycje to gęste dźwiękowe pejzaże, nawiązujące do tradycji muzyki konkretnej, poezji dźwiękowej oraz noise’u.
Jacek Sienkiewicz – urodził się w 1976 w Warszawie, gdzie wciąż mieszka. W dwa lata po rozpoczęciu swojej DJ’skiej kariery, w1996 roku, Jacek dał się poznać jako twórca live-setów – do dziś najczęściej gra na żywo. W 2000 roku nagrał kilka singli oraz album, które wydał już we własnej wytwórni Recognition. Kunszt Jacka szybko dostrzeżono poza granicami kraju – na świecie reprezentuje go Cocoon – organizacja Svena Vatha. Nakładem Cocoon ukazały się również trzy kolejne albumy Jacka. Niesztampowe podejście do grania na żywo przyczyniło się do dalszego rozwoju jego kariery. Od początku swojej kariery muzycznej Jacek wystąpił na wielu prestiżowych festiwalach i eventach, między innymi: I Love Techno, Awakenings, Nature One, Love Parade, DEMF, Transmediale, i Mutek.
Max Loderbauer (Niemcy) – inżynier dźwięku, producent i muzyk. Aktywny od lat 80., członek Fishermans Friend. Tworzy muzykę posługując się syntezatorem modularnym. Współpracował między innymi z Moritzem von Osvaldem, Vladislavem Deleyem czy Ricardo Vilalobosem.
Koncerty odbędą się:
- 13 – 14 czerwca (piątek/sobota), godz. 19.30 – 2.00
- Laboratorium CSW, Warszawa
- Wydarzenie na FB: www.facebook.com/events
- Strona festiwalu: www.strefa2014.pl
- Bilety: 20 zł na jeden dzień, 40 zł karnet. Rezerwacje drogą mailową: kontakt@strefa2014.pl
Pytanie konkursowe: proszę podać nazwę polskiej wytwórni, która regularnie wydaje płyty Kevina Drumma.
W tytule maila proszę wpisać: „Monotype Fest”
Proszę pisać na adres: lukasz.komla@nowamuzyka.pl
Na wasze prawidłowe odpowiedzi czekam do poniedziałku do godz. 20.00, a zwycięzców powiadomię drogą mailową.
Powodzenia!
Bardzo dziękuję za liczne maile w sprawie konkursu. Prawidłowa odpowiedź to: Bocian Records. Zwycięzcy mogą już sprawdzić swoją skrzynkę :-). Pozdrawiam!