Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.

Mary Komasa – Disarm
Przemysław Solski:

Rozbrójmy się.



Podsumowanie roku 2014 – Łukasz Komła (Polska)

Oto moja złota piętnastka.   

POLSKA:

15. Sundrugs – „Low” (BLWBCK)

„Trzeba przyznać, że twórcy udało się podnieś poprzeczkę nieco wyżej i zrezygnować w znacznym stopniu z dark ambientu.” (recenzja)

14. Aquavoice – „Nocturne” (Zoharum)

„Tadeusz Łuczejko po raz kolejny udowodnił, że jest twórcą godnym podziwu i uznania.” (recenzja)

13. John Lake – „Carcosa” (BDTA)

Łukasz Dziedzic zaserwował mocne, rytmiczne i improwizowane brzmienia – nie pozbawione brudu, które wciągają do tańca plemienną dynamiką i ejtisową melodyką.

12. Mikrobi.T – „Binary Beats”

„Całe szczęście członkowie Mikrobi.T nie stworzyli kolejnej kliszy rozpadającej się po jednym czy dwóch przesłuchaniach. Muzyka Mikrobi.T zapada głęboko w pamięć i ma szansę zaistnieć w świadomości szerszej grupy odbiorców.” (recenzja)

11. Artur Maćkowiak/Grzegorz Pleszyński – „A sound of the Wooden Fish” (Wet Music)

„Improwizacja, trans, mistycyzm, niebanalne formy – to tylko niektóre elementy, jakie pojawiły się na albumie A sound of the Wooden Fish.” (recenzja)

10. Grzegorz Bojanek – „Warm Winter Music” (Twin Springs Tapes)

„Na kasecie „Warm Winter Music” Bojanek pokazał, że może jednak warto odciąć ambient – od nieustannego dopływu elektroniki wspomaganego wirtualną mocą Abletonu, i dać mu więcej świeżego powietrza w postaci dźwięków gitary, fletu, harmonijki czy kontrabasu.” (recenzja)

9. K. – „No Longer Trust These Eyes of Mine” (Jasień)

„Nie trzeba chować się pod skrzydłami wielkich wytwórni, dołączać do płyty (kasety) zbędnych gadżetów, co powoli staje się poniekąd normą wśród niszowych twórców, aby stworzyć jeden z najciekawszych polskich albumów tego roku.” (recenzja)

8. KRÓL – „Nielot” (Thin Man Records)

„Mam tylko nadzieję, że Błażej Król utrzyma swój artystyczny stan na kolejnych płytach i nie raz mnie złapie swoją niezwykłą twórczością za kark.” (recenzja)

7. Jacaszek & Kwartludium – „Catalogue des Arbres” (Touch)

„Wybrnięcie poza rodzime podwórko to nie lada wyczyn dla każdego artysty. Jacaszek jest już daleko poza krajową ligą i klasyfikacją.” (recenzja)

6. We Will Fail – „Verstörung” (Monotype) | „Verstörung 2.0” (Monotype) – recenzja Bartka Woynicza

„Hipnotyzująca i uwodzicielska aura nagrań We Will Fail potrafi odciąć dopływ tlenu i przenieść słuchacza na wyższy poziom muzycznych doznań.” (fragment recenzji albumu „Verstörung”).

5. Baaba – „EasterChristmas” (Lado ABC)

„Teraz tylko pozostaje sobie życzyć, żeby rodziło się więcej takich muzycznych kobiet, jak ta stołeczna Baaba.” (moja recenzja w piśmie „LAIF”). Na łamach Nowej Muzyki pisał o „EasterChristmas” Bartek Woynicz.

4. Kapital – „No New Age” (Bocian Records/Sangoplasmo)

„Materiał z płyty No New Age ciężko jest nazwać chociażby podziemnym nurtem czy też odpryskiem new age, który w wyniku technologicznej ewolucji odkleił się od głównego źródła. A więc co? Proponuję space age.” (recenzja)

3. Kristen – „The Secret Map” (Endless Happiness)

„Czy The Secret Map to próba reanimowania sceny gitarowej w naszym kraju? Nie! To nowy wymiar gitarowego grania na polskiej scenie niezależnej.” (recenzja)

2. Innercity Ensemble – „II” (Instant Classic)

„Muzyka Innercity Ensemble to bardzo ważny komunikat o kondycji polskiej sceny eksperymentalnej, a wszystko na to wskazuje, że nie trzeba biegać szybko, aby odnosić wielkie sukcesy.” (recenzja)

1. Eugeniusz Rudnik – „ERdada na taśmę” (Requiem Records/Narodowe Centrum Kultury)

„W efekcie ERdada na taśmę to dzieło zachwycające głębią i szaleństwem, a przy okazji porządna szkoła dla młodego pokolenia. Rudnik konsekwentnie od lat pokazuje, że łatwiej nie znaczy lepiej.”

 

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.