Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.



Dj Shadow – The Mountain Will Fall

W jakiej formie jest mistrz?

Po blisko 20 latach od premiery bezsprzecznie kultowego „Endtroducing…..” oraz po 5 latach od ostatniego „The Less You Know, the Better” Josh Davis powraca z piątym studyjnym albumem. Mistrz samplingu idzie z duchem czasu i poza swoją tradycyjną metodą produkcji mocniej otwiera się na możliwości Abletona, stawia też na dogrywanie żywych instrumentów. W 12 numerach, jakie znajdziemy na „The Mountain Will Fall” górę nad melodią bierze przeważnie elektroniczna rytmika. W niektórych kompozycjach Shadow zdaje się niestety zapędzać w ślepe uliczki eksperymentowania z dźwiękiem kreując np. jakieś kakofoniczno-hydrauliczne odgłosy w „Mambo”.


DJ Shadow ft. Run the Jewels – „Nobody Speak” (The Tonight Show Starring Jimmy Fallon)

Ciekawie wypada kolaboracja Kalifornijczyka z neoklasycznym pianistą Nilsem Frahmem w utworze „Bergschrund”, którego tytuł oznacza szczelinę brzeżną, czyli największą szczelinę na lodowcu. Zapętlające się ścieżki syntezatorów kąsają szpilaste cykacze, co faktycznie dobrze wizualizuje tytuł kawałka. Samplingową maestrię natomiast udowadnia Davis w „Pitter Patter”, z gościnnym udziałem jego podopiecznych G Jonesa & Bleep Bloop oraz w nagraniu tytułowym, gdzie bardzo skrzętnie podrasował kompozycję “Prima Alba” z 1975 roku włoskiego twórcy Dario Baldana Bembo. Jasnym punktem nowego wydawnictwa są też kolaboracje rapowe: pocięte scratchami „The Sideshow” z Ernie Freshem, a zwłaszcza dęciakowo podrasowane „Nobody Speak”, w którym boom-bapowo rozgościli się EL-P i Killer Mike z Run The Jewels.

W dalszym ciągu 43-letni Dj lubi wrzucić to tu, to tam charakterystyczne dla jego stylu wysamplowane wstawki wokali, lubi też postawić na eklektyzm dlatego w ciągu niespełna 50 minut nowego albumu potrafi sięgnąć po złowieszczy i topornie przesterowany riff gitarowy („Depth Charge”), by niedługo potem rozpędzać się parajuke’owo („California”) lub gonić modę na syntetyczny trap („Ghost Town”).


Dj Shadow – „The Mountain Will Fall”

Dj Shadow słynie z zamiłowania do melancholii, co tym razem słychać w „Three Ralphs” czy „Suicide Pact”, a najpiękniej w „Ashes To Oceans” z gościnnym udziałem angielskiego trębacza Matthew Halsalla. Klamrowo umieszczony szum morza muskają delikatne linie fortepianu wraz z ospale niespieszną harmonią o bardzo długim pogłosie. W okolicach swojej połowy numer dość zaskakująco zostaje przełamany karaibską rytmiką oraz pitchującymi operacjami prowadzącymi na szczęście do krystalicznej solówki gościa, kreując w całości swoistą narrację z nadmorskiej ceremonii pogrzebowej.

„The Mountain Will Fall” to ciekawa płyta, pokazująca że Dj Shadow w dalszym ciągu stara się trzymać rękę na pulsie rozpędzonego tętna współczesnej muzyki. Sporo tu bardzo udanych numerów, jednak grzechem głównym tego albumu jest brak powściągliwości w kreowaniu kolejnych kompozycji, co w efekcie przynosi odczucie przekombinowania tematów z dużym potencjałem. Zasada „mniej znaczy więcej” sprawdziła by się idealnie w stosunku do tego longplay’a.

24.06.2016 | Mass Appeal

www.djshadow.com
www.facebook.com/djshadow
www.soundcloud.com/djshadow

www.liquidambermusic.com

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.