Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.



Dj Shadow – The Mountain Will Fall

W jakiej formie jest mistrz?

Po blisko 20 latach od premiery bezsprzecznie kultowego „Endtroducing…..” oraz po 5 latach od ostatniego „The Less You Know, the Better” Josh Davis powraca z piątym studyjnym albumem. Mistrz samplingu idzie z duchem czasu i poza swoją tradycyjną metodą produkcji mocniej otwiera się na możliwości Abletona, stawia też na dogrywanie żywych instrumentów. W 12 numerach, jakie znajdziemy na „The Mountain Will Fall” górę nad melodią bierze przeważnie elektroniczna rytmika. W niektórych kompozycjach Shadow zdaje się niestety zapędzać w ślepe uliczki eksperymentowania z dźwiękiem kreując np. jakieś kakofoniczno-hydrauliczne odgłosy w „Mambo”.


DJ Shadow ft. Run the Jewels – „Nobody Speak” (The Tonight Show Starring Jimmy Fallon)

Ciekawie wypada kolaboracja Kalifornijczyka z neoklasycznym pianistą Nilsem Frahmem w utworze „Bergschrund”, którego tytuł oznacza szczelinę brzeżną, czyli największą szczelinę na lodowcu. Zapętlające się ścieżki syntezatorów kąsają szpilaste cykacze, co faktycznie dobrze wizualizuje tytuł kawałka. Samplingową maestrię natomiast udowadnia Davis w „Pitter Patter”, z gościnnym udziałem jego podopiecznych G Jonesa & Bleep Bloop oraz w nagraniu tytułowym, gdzie bardzo skrzętnie podrasował kompozycję “Prima Alba” z 1975 roku włoskiego twórcy Dario Baldana Bembo. Jasnym punktem nowego wydawnictwa są też kolaboracje rapowe: pocięte scratchami „The Sideshow” z Ernie Freshem, a zwłaszcza dęciakowo podrasowane „Nobody Speak”, w którym boom-bapowo rozgościli się EL-P i Killer Mike z Run The Jewels.

W dalszym ciągu 43-letni Dj lubi wrzucić to tu, to tam charakterystyczne dla jego stylu wysamplowane wstawki wokali, lubi też postawić na eklektyzm dlatego w ciągu niespełna 50 minut nowego albumu potrafi sięgnąć po złowieszczy i topornie przesterowany riff gitarowy („Depth Charge”), by niedługo potem rozpędzać się parajuke’owo („California”) lub gonić modę na syntetyczny trap („Ghost Town”).


Dj Shadow – „The Mountain Will Fall”

Dj Shadow słynie z zamiłowania do melancholii, co tym razem słychać w „Three Ralphs” czy „Suicide Pact”, a najpiękniej w „Ashes To Oceans” z gościnnym udziałem angielskiego trębacza Matthew Halsalla. Klamrowo umieszczony szum morza muskają delikatne linie fortepianu wraz z ospale niespieszną harmonią o bardzo długim pogłosie. W okolicach swojej połowy numer dość zaskakująco zostaje przełamany karaibską rytmiką oraz pitchującymi operacjami prowadzącymi na szczęście do krystalicznej solówki gościa, kreując w całości swoistą narrację z nadmorskiej ceremonii pogrzebowej.

„The Mountain Will Fall” to ciekawa płyta, pokazująca że Dj Shadow w dalszym ciągu stara się trzymać rękę na pulsie rozpędzonego tętna współczesnej muzyki. Sporo tu bardzo udanych numerów, jednak grzechem głównym tego albumu jest brak powściągliwości w kreowaniu kolejnych kompozycji, co w efekcie przynosi odczucie przekombinowania tematów z dużym potencjałem. Zasada „mniej znaczy więcej” sprawdziła by się idealnie w stosunku do tego longplay’a.

24.06.2016 | Mass Appeal

www.djshadow.com
www.facebook.com/djshadow
www.soundcloud.com/djshadow

www.liquidambermusic.com

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.