Wpisz i kliknij enter

15 Years With Echocord

Dub-techno to nie zawsze znaczy to samo.

To już piętnaście lat, od kiedy Kenneth Christiansen powołał do życia w Kopenhadze wytwórnię Echocord, nakładem której postanowił publikować muzykę z kręgu dub-techno. W tym czasie wydała ona szesnaście albumów i kilkadziesiąt singli, które pomogły zdefiniować nowe trendy w tym gatunku na przestrzeni ponad półtorej dekady. To dzięki Echocord zaistnieli też szerzej tak znani dziś producenci, jak Mikkel Metal czy Resoe. Z okazji jubileuszu tłoczni dostajemy w formacie winylowym i kompaktowym dziesięć nagrań wybranych przez jej szefa z dotychczasowego katalogu firmy.

Zaczyna się nietypowo – bo od szorstkiego ambientu podszytego dronowymi warkotami w wykonaniu znanego z raczej innej muzyki niemieckiego producenta działającego pod pseudonimem STL („The Ancient Scale”). Również następny utwór zaskakuje – oto bowiem otrzymujemy jedyną premierową produkcję w zestawie, której autorem jest Aroavne. Nie jest to jednak zimne IDM, ale osadzony na szurającym podkładzie breakbeat, w którym jest również miejsce na zaszumioną melodię („Struktur 1”). Dopiero Beat Pharmacy wprowadza na kompilację klasyczny dub – wolny i smolisty, opleciony tłustym basem i wypełniony studyjnymi pogłosami. Bardziej energetyczne tempo ma „Oblivion” w wykonaniu Resoe – odwołując się do „żywych” brzmień rodem z Jamajki, niesionych przez przetworzoną perkusję i gitarę.

„Latonal” XDB przenosi nas już na teren klasycznego dub-house’u ze szkoły Maurizio, łącząc klaskany puls ze skorodowanymi akordami. Luke Hess stawia w „Hoodmode” na funkcjonalne techno o detroitowym tonie, podrasowując je jedynie subtelnie na dubową modłę przyjaźnie kumkającymi klawiszami. Bardziej tribalową wersję gatunku znajdujemy w „Lominie” Mikkela Metala. Z kolei Fluxion odsłania przed nami, jak brzmi dub-house w minimalowej wersji. Najciekawsze są jednak dopiero utwory wieńczące składankę: podrasowany funkowym basem i soulową wokalizą „Track Providing Home” Mike’a Dehnerta i rozwibrowany reichowskim arpeggio „From Whom The Bell Tolls” Deadbeata.

Już te dziesięć nagrań z katalogu Echocord umieszczone na jubileuszowej składance wytwórni wskazuje, że dub-techno to pozornie wyczerpana i wąska stylistyka. Artyści związani z kopenhaską wytwórnią traktują ją jako punkt wyjścia do autorskich poszukiwań – dzięki czemu poszerzają jej obiegowe postrzeganie o nowe wątki i wpływy. Raz może to być skrajnie medytacyjna muzyka – a kiedy indziej zdecydowanie zorientowana na taneczną przydatność. Jest w niej miejsce na wyrazisty klimat, jak również chwytliwą melodię czy ciekawe brzmienia. Miejmy nadzieję, że Kenneth Christiansen nie ustanie w wyszukiwaniu nowych talentów z tego kręgu przez następne piętnaście lat.

Echocord 2016

www.echocord.com

www.facebook.com/echocord.records







Jest nas 13 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
34 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
rychu_m
rychu_m
3 lat temu

Fluxion wieje nudą, dużo ciekawszy jest na nowym albumie Vibrant Forms III czyli próba odtworzenia starych klimatów – dobre ale ciary już nie przechodzą po plecach jak przy I i II. Miałem okazję go posłuchać na żywo we Wrocławiu – średniak, właściciel Echocord znacznie lepiej zagrał na tej imprezie.

jędrek
jędrek
3 lat temu
Reply to  rychu_m

zgadzam się fluxion był super jeszcze na płytce spaces , potem dla mnie po prostu poprawnie .

jędrek
jędrek
3 lat temu

ars , choś trudno za niego mi się wypowiadać … częściej sięga po gitarę niż po klawiory i kompa choć kto wie … faktycznie swego czasu na netlabelach było sporo fajnej muzyki, ale też sporo trzeba się było natrudzić w poszukiwaniach …. co do pawła – nie przesadzajcie ludziska dobrze że ktokolwiek pisze, szpera i wyszukuje – cokolwiek – forma jest jaka jest – toż to powiedzmy przywara artystyczna …

Paide
Paide
3 lat temu

echocord już od dawna mnie niczym nie zaskoczyło. w zasadzie trzy pierwsze utwory prezentują się najciekawiej. obranie kierunku rozmiękczonego i „rzewnego” basu nigdy nikomu nie wyszła na dobre. adekwatnym przykładem jest tutaj fluxion, który wykonał kawał świetnej roboty na vibrant forms III, ale na tym składaku zaprezentował naprawdę miałki materiał.

Electron
Electron
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

i ldlatego tez cieszy szum wydobywajacy sie z pokladow Chain Reaction. Fluxion z nowym Vibrant Forms jako nawiazanie to formy, ostatnie swietowanie 25 Tresora w klasycznym skladzie Chain Reaction no i to na co czekam najbardziej czyli nowy material od Porter Ricks. Tresor 288 na wstepie i nie chce by mnie niczym nowym zaskakiwali. Chce Porter Ricks !

btw najdluzsza konwersacja na nowejmuzyce od jakiegos dobrego czasu, Dub techno ?

rychu_m
rychu_m
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

Zaskakiwać nie musi ale musi mieć to coś, to „kopnięcie”, które w tym internetowym potopie zwróci uwagę i spowoduje, że będzie się do tego wracać. Ile to razy miałem tak, że czegoś nie słuchałem jakiś czas i nagle gdzieś mnie naszło na odtworzenie tego – olśnienie – ta muzyka nawet po latach się obroniła.

Takim kopnięciem które właśnie leci u mnie z głośników jest Exos – Downgarden (THL020) niby dub techno ale za to jakie…

Faktycznie z komentarzy zrobiło się forum dyskusyjne ;]

Paide
Paide
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

Paweł, nie przywołuj footworku jako kontrargumentu, bo to się robi trochę tendencyjne:))) zapraszam na stronę radio-alternator.com i do odsłuchów podcastów z moich audycji, zapewniam Cię, że moje zainteresowania wykraczają daleko poza 160bpm :)))

oczywistym jest, że nie wszystkie produkcje muszą być innowacyjne, chodzi o subiektywne (a jakże) poczucie przyjemności jakiej dostarcza muzyka/gatunek/artysta/label. ja nic przyjemnego w tej kompilacji nie znajduję. btw. miałeś okazję przesłuchać skompletowaną przeze mnie i Mateusza Wysockiego składankę (wariację nt. dub’u) Doubts?
https://pawlaczperski.bandcamp.com/album/doubts-ppt35

daneck
daneck
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

Melduję się na rozkaz 🙂
Paweł „Miarowe Pochody Basu i Skorodowane Klawisze” Gzyl vs Paweł „footwork,juke,footwork,juke” Paide – pozdrowienia Panowie 🙂

Paide
Paide
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

„Przywolalem celowo footwork, bo jest to chyba najnowszy klon nowej elektroniki” i tutaj grubo się mylisz, bo tradycja tego gatunku sięga drugiej połowy lat 90. Fakt, faktem, w tej chwili jest wiele takich samych produkcji, ale ostatnie eksperymenty z pogranicza techno i footworka są bardzo obiecujące.

rychu_m
rychu_m
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

Co byś polecił z footwork ? Jakieś konkretne albumy/mixy.

Paide
Paide
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

Pierwsze produkcje footworkowe autorstwa RP Boo datowane są na 97 rok, to są akurat fakty:) a to, że ojciec tego gatunku musiał czekać na swój debiut ponad dekadę to już inna sprawa:)

Paide
Paide
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

Rychu jest tego bardzo dużo.
RP Boo, Traxman, Jlin, DJ Clent, DJ Rashad, DJ Spinn, DJ Earl, LiL JaBBA i jego „Scales” i tak dalej, i tak dalej:]
I polecam zapoznanie się z walkami footworkowymi na youtube!

Paide
Paide
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl
godzilla
godzilla
3 lat temu

miło zobaczyć, przunajmniej pod recenzją starą gwardię. A Enypnion , jako net label śledziłem, tak samo ja Thinner pamietacie?
pozdro!

Gary
3 lat temu
Reply to  godzilla

Thinner/Autoplate dziedzictwo netlabelowych sztosów. Textone też nieodżałowanej pamięci…

Wojtek
Wojtek
3 lat temu
Reply to  Gary

Zdecydowanie…obok Realaudio, Cism, Instabil itp.

Yac
Yac
3 lat temu

Był swego czasu dość aktywny na forum NM, ale cóż … stare czasy

tramadol
tramadol
3 lat temu

Co nie znaczy,że nie da się z Waszych recenzji wyczytać pozytywnych elementów.

tramadol
tramadol
3 lat temu

Posługujecie się,towarzyszu Gzyl,Wy,właśnie Wy.

tramadol
tramadol
3 lat temu

W tych swoich recenzjach,które czytam od lat,posługujecie się bardzo ubogą leksyką.

jędrek
jędrek
3 lat temu

a tu taki polski akcent / ciekawostka – jeden trak ale jest 🙂
https://www.discogs.com/Various-VA-EP-Vol-1/release/240564

yac
yac
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

a wypadałoby 😉 Stare czasy Telescope, S!te i Enypnion. Rafał przecierał szlaki polskiemu brzmieniu dub techno…

Paide
Paide
3 lat temu
Reply to  Paweł Gzyl

Bo Ars już pewnie poświęcił się życiu rodzinnemu:]

rychu_m
rychu_m
3 lat temu
Reply to  jędrek

stare dobre czasy – ekipa się posypała ale dorobek w postaci mp3 nadal gdzieś lata po internecie 🙂

Polecamy