Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Małe Instrumenty – Gruppo Di Construzione – Samoróbka

Małe i większe instrumenty zostały ponownie wprawione w ruch, a także doczekały się kolejnego wydawnictwa płytowego, pt. „Gruppo Di Construzione – Samoróbka”.

W ubiegłym roku zespół Małe Instrumenty świętował swoje 10. urodziny. Przypomnijmy, że grupa – założona przez Pawła Romańczuka – debiutowała w 2007 roku na Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty. Z tej okazji można przeczytać krótki wywiad z liderem MI, przeprowadzony w grudniu 2017 roku na łamach wrocławskiego „Niezbędnika Kulturalnego”.

Odnośnie projektu „Samoróbka” należy pamiętać właśnie o płycie/książce (poradniku) „Samoróbka” opublikowanym w 2013 roku przez Fundację Małych Instrumentów i Monotype Rec, o którym Romańczuk opowiadał tak: „Modne gatunki muzyczne i sformatowane kanony brzmień odciągają uwagę od eksperymentów dźwiękowych, dzięki którym możemy swobodnie tworzyć własne wypowiedzi muzyczne, autorskie brzmienia, unikalne instrumenty, oraz cieszyć się realizacją własnych ambicji”.

fot. Kazimierz Ździebło

W przypadku „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” idea pozostaje ta sama, tylko oczywiście zmieniają twórcy i ich instrumenty oraz forma muzyczna. W 2016 roku powstała dwudziestoosobowa grupa warsztatowa, regularnie spotykająca się w pracowni Małych Instrumentów z zamiarem stworzenia koncepcji na nowe instrumenty. Zatem powstało coś takiego jak: txalaparta, rotary harp, triangle bells, flex-a-saw, electric kalimba, flażeoletofon, multi berimbau, wheel harps, transformed piano, accordant, ceownik, beczka, steel cello, stahlcello, klarnet hydrauliczny i wiele innych.

Dźwiękowo „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” to muzyka eksperymentalna, brzmiąca niezwykle odmiennie i endemicznie. W pewnych fragmentach dominują elementy swobodnej improwizacji (np. „Mechamusic for 4 rotary construction”), choć moją ulubioną kompozycją jest „Interplanetary Discipline”, nawiązująca z jednej strony do Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, a z drugiej – do włoskiej Gruppo NPS (Nuove Proposte Sonore). Na szczególną uwagę zasługuje także „Lastra” – z pięknym slide’em, kalimbą czy rozmaitymi pogłosami. Brzmi to jak filmowa muzyka w stylu Amerykanina Williama Ryana Fritcha.

fot. Kazimierz Ździebło

Chciałbym wam zaprezentować tu jakiś utwór z „Gruppo Di Construzione – Samoróbka”, ale po usilnych próbach namierzenia w Internecie, niczego nie znalazłem. Szkoda. Bo to pięknie przygotowane wydawnictwo – drewniana okładka z ruchomym drobiazgiem, a w środku – 7-calowy, biały winyl, płyta CD i książeczka ze zdjęciami wyżej wymienionych instrumentów.

Małe Instrumenty – „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” (Wrocław 2016 / Fundacja pozytywka | styczeń 2018)

 

Strona Małych Instrumentów »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.