Skalpel – Highlight
Bartek Woynicz:

Balsam na czas zarazy.

Electric Indigo – Ferrum
Paweł Gzyl:

W atomowym silosie.

Stian Westerhus – Redundance
Jarek Szczęsny:

Ucieczka od tradycyjnych piosenek.

Immortal Onion – XD [Experience Design]
Jarek Szczęsny:

Nie spodziewałem się ich tam spotkać.

Moses Sumney – græ Part 1
Jarek Szczęsny:

Przestrzeń okrojona ze skrajności.

Blind Boy De Vita – Cumpà
Łukasz Komła:

Z cienia w ogień!

Camea – Dystopian Love
Paweł Gzyl:

Futurystycznie i kobieco.

Shabaka and the Ancestors – We Are Sent Here By History
Jarek Szczęsny:

On wie więcej.

The Fear Ratio – They Can’t Be Saved
Paweł Gzyl:

Suma najlepszych elementów.

Earth Trax – LP1
Jarek Szczęsny:

Nic ponadto.

Radosław Kurzeja – Ogród botaniczny w Palermo
Jarek Szczęsny:

Niekontrolowane lenistwo.

Koza – Patologya
Jarek Szczęsny:

Atrakcyjność ujemna.

Caribou – Suddenly
Bartek Woynicz:

Co nagle, to po diable?

FOQL & Fischerle – Personal Wastelands
Jarek Szczęsny:

Triskeliony.



Małe Instrumenty – Gruppo Di Construzione – Samoróbka

Małe i większe instrumenty zostały ponownie wprawione w ruch, a także doczekały się kolejnego wydawnictwa płytowego, pt. „Gruppo Di Construzione – Samoróbka”.

W ubiegłym roku zespół Małe Instrumenty świętował swoje 10. urodziny. Przypomnijmy, że grupa – założona przez Pawła Romańczuka – debiutowała w 2007 roku na Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty. Z tej okazji można przeczytać krótki wywiad z liderem MI, przeprowadzony w grudniu 2017 roku na łamach wrocławskiego „Niezbędnika Kulturalnego”.

Odnośnie projektu „Samoróbka” należy pamiętać właśnie o płycie/książce (poradniku) „Samoróbka” opublikowanym w 2013 roku przez Fundację Małych Instrumentów i Monotype Rec, o którym Romańczuk opowiadał tak: „Modne gatunki muzyczne i sformatowane kanony brzmień odciągają uwagę od eksperymentów dźwiękowych, dzięki którym możemy swobodnie tworzyć własne wypowiedzi muzyczne, autorskie brzmienia, unikalne instrumenty, oraz cieszyć się realizacją własnych ambicji”.

fot. Kazimierz Ździebło

W przypadku „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” idea pozostaje ta sama, tylko oczywiście zmieniają twórcy i ich instrumenty oraz forma muzyczna. W 2016 roku powstała dwudziestoosobowa grupa warsztatowa, regularnie spotykająca się w pracowni Małych Instrumentów z zamiarem stworzenia koncepcji na nowe instrumenty. Zatem powstało coś takiego jak: txalaparta, rotary harp, triangle bells, flex-a-saw, electric kalimba, flażeoletofon, multi berimbau, wheel harps, transformed piano, accordant, ceownik, beczka, steel cello, stahlcello, klarnet hydrauliczny i wiele innych.

Dźwiękowo „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” to muzyka eksperymentalna, brzmiąca niezwykle odmiennie i endemicznie. W pewnych fragmentach dominują elementy swobodnej improwizacji (np. „Mechamusic for 4 rotary construction”), choć moją ulubioną kompozycją jest „Interplanetary Discipline”, nawiązująca z jednej strony do Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, a z drugiej – do włoskiej Gruppo NPS (Nuove Proposte Sonore). Na szczególną uwagę zasługuje także „Lastra” – z pięknym slide’em, kalimbą czy rozmaitymi pogłosami. Brzmi to jak filmowa muzyka w stylu Amerykanina Williama Ryana Fritcha.

fot. Kazimierz Ździebło

Chciałbym wam zaprezentować tu jakiś utwór z „Gruppo Di Construzione – Samoróbka”, ale po usilnych próbach namierzenia w Internecie, niczego nie znalazłem. Szkoda. Bo to pięknie przygotowane wydawnictwo – drewniana okładka z ruchomym drobiazgiem, a w środku – 7-calowy, biały winyl, płyta CD i książeczka ze zdjęciami wyżej wymienionych instrumentów.

Małe Instrumenty – „Gruppo Di Construzione – Samoróbka” (Wrocław 2016 / Fundacja pozytywka | styczeń 2018)

 

Strona Małych Instrumentów »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.