Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.



Laar Farobiansah Gamelan – Bidadari

Indonezyjska kultura gamelanów zawędrowała do Warszawy – Warsaw Gamelan Group to jedyny taki zespół w Polsce!   

Jest sporo informacji do przekazania, ponieważ w nazwie zespołu Laar Farobiansah Gamelan kryje się wielu muzyków. Jako Laar podpisują się Michał Górczyński (klarnet, klarnet basowy) i Paweł Szamburski (klarnet), Sahnil Arif Farobiansah to indonezyjski wokalista oraz siedmioosobowa Warsaw Gamelan Group założona przez Dawida Martina, oprócz niego są także Krzysztof Dziuba, Karolina Karwan, Maria Białota, Przemysław Piłaciński, Neves Sulumuna i Dampi.

Warsaw Gamelan Group to bez wątpienia jedyna w Polsce formacja prezentująca tradycyjną muzykę indonezyjską z Jawy Środkowej. Co ciekawe, instrumenty wykorzystywane przez członków WGG zostały sprowadzone przez Ambasadę Republiki Indonezji, a część muzyków z grupy doskonaliła swój warsztat także studiując na wydziałach tradycyjnej muzyki gamelanowej na Jawie. Warsaw Gamelan Group ma w swym repertuarze zarówno uroczyste utwory wykonywane od wielu lat na dworach, w teatrach i podczas różnego rodzaju uroczystości, jak i współczesne kompozycje pisane na ten skład instrumentów. O tym dowiadujemy się z oficjalnych informacji krążących w Internecie.


Warto podkreślić też wkład Krzysztofa Dziuby (na co dzień dziennikarz radiowej Dwójki) w popularyzację muzyki indonezyjskiej w Polsce, niejednokrotnie prezentując ją w nocnym programie „Nokturn”.

Wiosną tego roku ukazała się pierwsza płyta Laar Farobiansah Gamelan pod tytułem „Bidadari” (For Tune | 13.04.2018). Świetnie wypada w tym przypadku połączenie brzmień klarnetów, gamelanów i melorecytacji Farobiansaha. Jak pamiętamy sam Steve Reich zgłębiał grę na gamelanie, ale należy pamiętać o zasadniczym rozróżnieniu na gamelan balijski i jawajski. Reich wybrał balijski, a WGG wolą jawajski. Absolutnie magicznym fragmentem z „Bidadari” jest „Jangan kau bangunkanku” – hipnotyczna podróż na Jawę, przez senną, psychodeliczną i swobodną improwizację. Sam nie wiem, czy to jawa, czy sen? „Bidadari” zachwyca całościowo unikalnym splotem kultur, autentyczną ceremonialnością (nie ma tu krzty patosu) i nieskrępowaną otwartością.

Strona Warsaw Gamelan Group »Profil na Facebooku »Strona For Tune »Profil na Facebooku »

 

W najbliższy weekend Laar Farobiansah Gamelan wystąpią w ciągu dwóch dni aż sześć razy (!).

  • 21 lipca | Festiwal Strefa Ciszy | Łazienki Królewskie, Warszawa | godz. 13.00, 15.00 i 17.00 | wstęp wolny |
  • 22 lipca | Festiwal Strefa Ciszy | Łazienki Królewskie, Warszawa | godz. 13.00, 15.00 i 17.00 | wstęp wolny |
  • Wydarzenie na FB: www.facebook.com/events/299303200808122/

Zachęcam do wysłuchania także audycji „Nokturn”, w której Ewa Szczecińska prezentowała nagrania z „Bidadari” i rozmawiała z Michałem Górczyńskim oraz Dawidem Martinem.

tutaj: www.polskieradio.pl/8/740/Artykul/2102971,Poezja-z-Indonezji-muzyka-z-Polski

fot. Ryszard Grzelak

 

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze