The Primitive Painter – The Primitive Painter
Paweł Gzyl:

Dźwiękowy klejnot z dawnej epoki.

DIVVAS – Challenger Deep
Łukasz Komła:

W głębinach myśli.

The Exaltics & Heinrich Mueller – Dimensional Shifting
Paweł Gzyl:

Mistrzowska wersja detroitowego electro.

Julius Aglinskas – Daydreamer
Łukasz Komła:

W ambientowym zastygnięciu.

Soft Boi – So Nice
Paweł Gzyl:

O miłości w rytmie downtempo.

Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who know”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.



Ben LaMar Gay – Confetti In The Sky Like Fireworks (This Is Bate Bola OST)

Tym razem Ben LaMar Gay w roli kompozytora muzyki filmowej. Obraz „This Is Bate Bola” pokazuje mało znane oblicze brazylijskiego karnawału.

Rok 2018 przyniósł dużo nieznanych wcześniej nagrań amerykańskiego multiinstrumentalisty, przez wiele lat przechowywanych gdzieś na dyskach twardych. Zaczęło się od „Downtown Castles Can Never Block The Sun”, a następnie wyszły takie wydawnictwa jak „Grapes”, „500 Chains” i „Benjamim e Edinho”.

Fot. Erik Luyten

„Confetti In The Sky Like Fireworks” to soundtrack do filmu dokumentalnego „This Is Bate Bola” nakręconego przez Bena Holmana i Neirina Jonesa. W ubiegłym roku ich obraz został doceniony na wielu festiwalach filmowych. Wędrujemy w głąb dzielnicy Guadalupe położonej w północnej części Rio de Janeiro, gdzie można doświadczyć zupełnie innego oblicza skomercjalizowanego karnawału. Chodzi tu o rytuał Bate Bola  – pomijany, błędnie rozumiany lub odrzucany przez brazylijski mainstream za jego gwałtowność lub obsceniczność.

Bate Bola jest czymś w rodzaju konkursu rozgrywanego między dzielnicami, wywodzącego się ze starożytnych europejskich tradycji karnawałowych i rytuałów afrykańskich. Członkowie konkurujących ze sobą grup przypominają wyglądem gladiatorów z przyszłości. Ze względu na niebezpieczny charakter obchodów Bate Bola – i przez to nie cieszący się dobrą reputacją w mediach głównego nurtu – był nieudokumentowanym rozdziałem niezwykłej kultury znanej szerzej tylko mieszkańcom faweli i innych peryferii. „This Is Bate Bola” szczęśliwie wypełnił tą lukę.

Ben LaMar Gay zilustrował Bate Bola wykorzystując w dużej mierze muzykę elektroniczną i to bliską ambientowi („Movimentos”, „Cuide De Cada Um De Nós”, „Melhor Que Tem”), a w niektórych momentach kładąc nacisk na mroczną odmianę tego gatunku. Są też syntezatorowe drgania („Kingdom Come/Strong”) i fragmenty z rozbudowaną rytmiką osadzoną w południowoamerykańskich realiach (np. „Angola and You”, „O Desfile da Madu”). „A saída” z kolei eksploduje bezkompromisowością spotęgowaną przez rapujący wokal Flavio dos Prazeresa, czyli wnuka Heitora dos Prazeresa – pioniera brazylijskiej samby.


Wytwórnia International Anthem zapowiada opublikowanie jeszcze w tym roku trzech kolejnych albumów Bena LaMara Gaya z niewydaną dotąd jego muzyką. „Confetti In The Sky Like Fireworks” nie jest może najważniejszym rozdziałem w twórczości Amerykanina, ale bardzo interesującym ze względu na ukazanie kolejnego obszaru zainteresowań stylistycznych Gaya. Wbrew pozorom do tego, co nas otacza, czyli tworzenie coraz to bardziej wymyślnych mikstur gatunkowych, z których bardzo często nic nie wynika, w przeciwieństwie do działań Bena – nacechowanych wyrazistym talentem i wizją.

15.03.2019. | International Anthem

 

Strona International Anthem »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze