Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Cykada – Cykada

Energetyczna fuzja jazzu znad Tamizy pod banderą biało-czerwoną.

Po szerokich sukcesach wydawnictw rodzimych EABS-ów, label Astigmatic wypuszcza debiutancki album młodego kolektywu z Londynu, czyli najgorętszego obecnie miasta na mapie świeżej odsłony jazzu. Swojsko brzmiącą Cykadę tworzy sześciu doświadczonych muzyków, działających już wcześniej na scenie w wielorakich odsłonach m.in. w Myriad Forest, EZRA Collective czy Don Kipper. Trzonem zespołu jest basista Jamie Benzies, bębniarz Tim „Chiminyo” Doyle oraz odpowiadający za instrumenty klawiszowe Tilé Gichigim-Lipere, który co kluczowe dla tego projektu odpowiada również za programowanie i modyfikację dźwięków poszczególnych instrumentów. Skład uzupełniają Axel Kaner-Lidstrom (trąbka), James Mollison (sax) oraz Javi Pérez (gitara).

Na ten longplay mieszczący się najbardziej w szufladzie z napisem jazz-fusion składa się pięć nagrań o bardzo dynamicznym, rozbudowanym i raczej pozytywnym charakterze, a feerią pomysłów i inspiracji jakie sekstet zmieścił w tym materiale spokojnie starczyłoby na dwie płyty. Zespół bardzo umiejętnie aranżuje wypełnianie przestrzeni dźwiękowej, co przy improwizowanej materii i sporej ilości instrumentów niesie zawsze ryzyko kakofoniczności – w tym wypadku nie ma o tym mowy. Z dużą dojrzałością Cykada operuje również dynamiką i budowaniem napięcia, co świetnie można uchwycić już w otwierającym „Creation”. Londyńczycy na przestrzeni niespełna czterdziestu minut kreślą sporo wpadających w ucho tematów („Dimension Stepper”!), a pomiędzy nimi sekcja dęta często sięga po techniczne i szybkie bridge’e. Jeśli szukać w tej muzyce jakiś wpływów to oprócz najpopularniejszych obecnie na scenie śladów afrykańskich, z pewnością można wyłuskać inspiracje melodyką arabską („Realise”, „Ophelia’s Message”), rockiem psychodelicznym, funkiem, neosoulem, ale też elektronicznymi gatunkami jak dub czy breakbeat.

Bardzo ciekawie wypada tu mariaż brzmień akustycznych z syntezatorową elektroniką, która nie nachalnie wychyla się zza tych pierwszych, czasem w postaci cyfrowej smugi jak w pierwszej części jedenastominutowego „Third Eye Thunder”, a innym razem jako harmoniczna baza w rozpędzającym się i najlepszym na płycie „Dimension Stepper”. Warto podkreślić, że za miks i mastering „Cykady” odpowiada Paweł Bartnik, który tym materiałem zrobił sobie darmową, ogólnoświatową reklamę, bo po pierwsze krążek brzmi bardzo dobrze, a po drugie z pewnością odbije się szerokim echem.

22.03.2019 | Astigmatic Records

https://cykadaband.bandcamp.com/album/cykada
https://soundcloud.com/astigmaticrecords/cykada-dimension-stepper
https://soundcloud.com/astigmaticrecords
https://www.facebook.com/astigmaticrecords/

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze