Julek Płoski – śpie
Jarek Szczęsny:

Coś nowego.

Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.



Tracey – Biostar

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

W przyszłym roku minie dwadzieścia lat, od kiedy w Hamburgu zaczęła działać wytwórnia Dial. Założyło ją trzech młodych producentów – Carsten Jost, Paul Kominek i Peter M. Kersten, którzy potem dzięki wydawanym jej nakładem płytom zdobyli szerokie uznanie na elektronicznej scenie również jako producenci. Największe sukcesy tłocznia odnosiła w minionej dekadzie, kiedy jej wersja minimalowego tech-house’u o nostalgicznym tonie i filigranowej melodyce cieszyła się wielkim wzięciem. Potem płyty wydawane przez Dial nie były już tak jednorodne – ale do dzisiaj można wśród nich znaleźć prawdziwe perełki.

Najnowsza z nich to pierwszy album holenderskiego producenta Toma Ruijga. Debiutował on na początku tej dekady, serwując pod własnym imieniem i nazwiskiem house’owe sztosy dla takich wytwórni jak Bangbang!, Karat czy Soweso. Dwa lata temu pochodzący z Amsterdamu artysta postanowił zredefiniować swą twórczość – i w tym celu powołał projekt Tracey, który dedykował autorskiej wersji electro. Najpierw zaserwował cztery EP-ki, które wydały mu takie firmy, jak Aus, Intergraded i Voyage Direct, a potem przygotował pierwszy album, który umieściła w swym katalogu wytwórnia Dial.

Pierwsza część zestawu zawiera zwiewną i świetlistą wersję electro, która swymi korzeniami tkwi w latach 90. Mechaniczne bity i głębokie basy stanowią tu podkład do melodyjnych partii syntezatorów („TRR”), acidowych loopów („WNTDMND”) i zamglonej elektroniki o ambientowym rodowodzie („CCLRT”). W centralnej części muzyka ma bardziej eksperymentalny charakter: to niby nadal electro, ale już pozbawione swej rytmicznej dosłowności, bo jeszcze głębiej zanurzone w ilustracyjnych dźwiękach („THWRD” czy „HDRCSTCS”). Na finał znów zmienia się nastrój i powraca zamaszyste electro, tym razem podrasowane jednak na IDM-ową modłę („DRMRBT” czy „CLLMMM”).

Kiedy się bliżej przysłuchać muzyce z tej płyty, przypominają się nagrania niemieckich i amerykańskich wykonawców z końca lat 90., którzy w podobny sposób eksperymentowali z brzmieniami electro, takich jak przede wszystkim Bolz Bolz (działający też jako Funktaxi), Synapse, Klystron czy Artificial Material. Tom Ruijg podchodzi do tej estetyki w podobny sposób – wpisuje w formę krótkiego utworu, pozbawia klubowego potencjału, nasyca wpływami IDM-u i ambientu. Efekty są bardzo przyjemne w odbiorze – i zgrabnie wpisują się w kojarzoną z wytwórnią Dial łagodną wersję nowej elektroniki.

Dial 2019

www.dial-rec.de

https://www.facebook.com/DIAL-RECORDS-44035208169/

www.facebook.com/traceymusic

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze