Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.

Ghost In The Machine – Breaking The Seal
Paweł Gzyl:

Czego można się spodziewać po płycie, na której jeden z utworów nosi tytuł „Napalm Breath”?

Jachna/Ziołek/Buhl – Animated Music
Jarek Szczęsny:

Poszerzanie improwizacyjnej wrażliwości.

Recondite – Dwell
Ania Pietrzak:

Chłodna obserwacja rzeczywistości.

Silent Witness – Silent Witness
Łukasz Komła:

Cisi obserwatorzy o wielkiej wyobraźni.

Phase Fatale – Scanning Backwards
Paweł Gzyl:

Dźwięk jako broń.



Zoom In 13: New Art Music From Lithuania | Note Lithuania: Experimental / Electronic

Sprawdzamy, co się działo w ubiegłym roku na litewskiej scenie elektronicznej, eksperymentalnej i muzyki współczesnej, sięgając po dwie kompilacje.

V.A. – Note Lithuania: Experimental / Electronic 2019 (MIC Lithuania | grudzień 2019)

W przypadku serii Note Lithuania wydawcy (Litewskie Centrum Informacji Muzycznej) prezentują tu kompozycje z kręgu dark ambientu, drone music, noise’u, post-industrialu czy eksperymentalnego techno. Nagrania ułożyły się w spójną całość, przy tym dając dość szeroki pogląd na to, jaką muzykę elektroniczną tworzą nasi wschodni sąsiedzi. Kluczowym miastem jest Wilno (np. klub Kablys), w którym najwięcej się dzieje, ale Kowno (np. klub Lizdas) nie odpuszcza i coraz śmielej dotrzymuje kroku wileńskiej scenie. Note Lithuania pomieściła trzynaście utworów takich artystów jak Avidja/Devita, Veliu Namai, Patris, Skeldos, Daina Dieva, Distorted Noise Architect, NULIS:S:S:S, Tiese, Unit 7, FUME, Phil Von, Nortas, Raguvos.


Na stronie MIC Lithuania znajdziecie szczegółowe opisy i linki do stron każdego z wymienionych twórców. W moim odczuciu warto mieć na uwadze: Veliu Namai – prezentuje mistyczno-transową elektronikę z rozgałęzieniami w rejony dark folku; Patris Židelevičius – bardzo ciekawie eksperymentujący wiolonczelista; Skeldos (Vytenis Eitminavičius) – wciąga ambientowymi pejzażami wrośniętymi w mistyczną otchłań; Daina Dieva (widzimy ją na zdjęciu ilustrującym ten wpis) – m.in. artystka dźwiękowa, performerka, kuratorka i tłumaczka lubiąca łączyć wszelkiej maści drony z naturą post-folkową; Distorted Noise Architect – atawistyczny puls, zdekonstruowane techno; NULIS:S:S:S – syntezatory analogowe, sample i post-industrialny mrok.

Posłuchaj >> Note Lithuania: Experimental / Electronic 2019

V.A. – Zoom In 13: New Art Music From Lithuania (MIC Lithuania | grudzień 2019)

Ta seria z kolei jest wydawana od 2002 roku. W ubiegłym roku przybliżałem poprzednią część Zoom In 12. Utwory z tamtej odsłony miały medytacyjny, minimalistyczny oraz wręcz melancholijny charakterach. Na Zoom In 13 mamy twórczość sześciu różnych kompozytorów. Pokrywają się tylko dwa nazwiska względem Zoom In 12, czyli Egidija Medekšaitė i Žibuoklė Martinaitytė, pozostali twórcy to Goda Marija Gužauskaitė, Rūta Vitkauskaitė, Ramūnas Motiekaitis i Albertas Navickas.

O niezwykłych dokonaniach Egidiji Medekšaitė pisałem już w 2017 roku, a dokładnie w momencie ukazania się jej albumu Textile. Artystka komponuje głównie muzykę kameralną, w oparciu o brzmienia akustyczne i elektroniczne. Wykorzystuje także serializm, minimalizm, mikrotonalność czy elementy stochastyczne. Koncepcja, jaką wypracowała Medekšaite opiera się również na przekroju różnych wzorów tkanin (np. osnowowy układ nitek), barw/kolorów, które na zasadzie mapowania zostają przeniesione na poziom wyżej wspomnianych nurtów. Na Zoom In 13 znalazła się jej kompozycja Sattva zarejestrowana w 2018 roku podczas Jauna Muzika Festival, m.in. z udziałem akordeonisty Raimondasa Sviackevičiusa. Znakomicie zaprezentował się Albertas Navickas w utworze Sunrise of the West wykonanym przez śpiewaczkę Eglė Sirvydytė i Litewską Państwową Orkiestrę Symfoniczną pod batutą Paula Goodwina. Muzyce Navickasa przypisuje się określenie „pogodnej melancholii”, co bardzo dobrze oddaje jej ducha. Katabasis Ramūnas Motiekaitis wykonał sześcioosobowy Ensemble Synaesthesis – splatają się tu chociażby dwie estetyki filmowe mogące kojarzyć z twórczością Philipa Glassa i Michaela Nymana.


Najmłodsza z całego grona Goda Marija Gužauskaitė (ur. 1995) przygotowała piękną i wzniosłą, ale nie patetyczną kompozycję The Perseids wykonaną przez Orkiestrę Kameralną św. Krzysztofa. Po lirycznych oraz minimalistycznych utworach, zderzamy się z wybuchem dzikiej i momentami plemiennej ekspresji w Chrysalis Rūty Vitkauskaitė – grają tu muzycy Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej i perkusista Jude Carlton (niesamowita końcówka!). Płytę zamyka Millefleur Žibuoklė Martinaitytė wyrastające z minimalizmu aż po rozmach i jednocześnie powściągliwość znaną dodekafonii czy serializmu bliskiemu Antona Weberna.

Posłuchaj >> Zoom In 13: New Art Music From Lithuania

 

Strona MIC Lithuania

Strona Facebook

Strona Bandcamp

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze