Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.

Field Works – Ultrasonic
Jarek Szczęsny:

Nietoperze jako podstawa twórcza.

Apparat – Capri-Revolution (Soundtrack)
Mateusz Piżyński:

Pierwsza odsłona serii muzyki filmowej Saschy Ringa.

Grischa Lichtenberger – KAMILHAN; il y a péril en la demeure
Paweł Gzyl:

Chrzęszczące ballady.

KeiyaA – Forever Ya Girl
Jarek Szczęsny:

Niepasujące do siebie puzzle.

Atom™ & Jacek Sienkiewicz – Stal
Jarek Szczęsny:

Gotujące się chemikalia.

Kush K – Lotophagi
Łukasz Komła:

Zjadacze lotosu.

Wodorosty – Natura ślepca
Jarek Szczęsny:

Wychłodzona nieustępliwość.



Adult. – Perception Is/As/Of Deception

Dziewięć nagrań podszytych złością i niepokojem.

Nicola Kuperus i Adam Lee Miller działają razem już 23 lata. W tym czasie nagrali osiem albumów i kilkanaście EP-ek. Pozornie mogłoby się wydawać, że Adult. niczym Ramones czy Motorhead gra ciągle to samo. Tymczasem nic bardziej mylnego. Duet zaczynał od surowego i zimnego electro-punka, by potem zwrócić się w stronę bardziej melodyjnego i tanecznego synth-popu, a w ostatnich latach sięgnął po znów modne brzmienia w stylu EBM. Wszystko to dokumentuje bogata dyskografia amerykańskich twórców.

Początkowo Kuperus i Miller sami wydawali swe płyty nakładem własnej wytwórni Ersatz Audio. Z czasem o ich muzykę upomniały się szersze kręgi fanów, dlatego Adult. zaczął nagrywać dla większych tłoczni – Thrill Jockey, Ghostly International czy nawet Mute. Ostatni krążek artystycznego małżeństwa opublikowała amerykańska firma Dais, która specjalizuje się w post-punku. Nic więc dziwnego, że związało się ono z nią na dłużej i teraz prezentuje nam jej nakładem nowy album – „Perception Is/As/Of Deception”.

Otwierający go „We Look Between Each Other” to ejtisowy synth-pop, z jednej strony z melodyjnymi partiami klawiszy, ale z drugiej – ozdobiony metalicznymi perkusjonaliami niczym nagrania SPK. Bardziej energetyczną wersję tego rodzaju muzyki dostajemy w „Second Nature”, w którym twardy bit niesie zbasowane akordy rodem z nagrań DAF. „Don’t Reduce Me” ma dla kontrastu spowolnione tempo i industrialne brzmienie, co nie przeszkadza Nicoli Kuperus zaśpiewać w nim niczym Siouxsie Sioux.

Punkowa energia rodem z wczesnych dokonań Adult. najmocniej dochodzi do głosu w „Total Total Damage” – i słychać ją przede wszystkim w wokalnej ekspresji Kuperus. „Have I Started At The End” to już EBM-owy killer wiedziony rozpędzonym motywem syntezatorowym w stylu Nitzer Ebb. „Controlled By” przynosi kolejną erupcję gniewu i frustracji wokalistki, zamienionych na wokalne skandowanie. W finale duet stawia na marszowy electro-punk, w którym jest miejsce na schizofreniczny śpiew i warczące klawisze jak u wczesnego Cabaret Voltaire („Reconstruct The Construct” i „Untroubled Mind”).

„Perception Is/As/Of Deception” wydaje się być logiczną kontynuacją „This Behaviour”. Amerykański duet nadal stawia na energetyczną i agresywną muzykę podszytą niepokojem i złością. Tym razem jego piosenki mają jednak bardziej finezyjne aranżacje. Nicola Kuperus i Adam Lee Miller wyraźnie czerpią inspirację z muzyki europejskich zespołów z nurtu EBM, choć chętnie uderzają też w mocno punkową nutę. Najmniej tu melodyjnego grania, w którym Adult. celował na początku tej dekady. Wszystko to składa się na płytę, która świetnie sprawdzi się na żywo.

Dais 2018

www.daisrecords.com

www.facebook.com/daisrecords

www.adultperiod.com

www.facebook.com/adultperiod

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze