Pewnego razu na trasie koncertowej.
Dwa lata temu zachwycałem się debiutancką kasetą Kudu amerykańskiego duetu Anteloper, tworzonego przez Jaimie Branch (trąbka, elektronika, syntezatory) i Jasona Nazary’ego (perkusja, elektronika). Na początku lipca tego roku ci znakomici instrumentaliści opublikowali nowe wydawnictwo zatytułowane Tour Beats Vol. 1. Liczę, że czytelnicy NM są doskonale zaznajomieni z solową twórczością Branch. A jeśli komuś umknęła jej ubiegłoroczna płyta Fly or Die II: bird dogs of paradise to niech czym prędzej nadrobi tę zaległość.
Jesienią 2019 roku Anteloper wyruszyli wraz z Blacks’ Myths w trasę po Stanach Zjednoczonych Ante-Myths Sonic Projections Tour, podczas której ten pierwszy duet stworzył nowe nagrania, a te trafiły na EP-kę Tour Beats Vol. 1. Branch i Nazary wykorzystali pokaźny arsenał elektronicznych urządzeń – sekwencery, loopery, delaye, rozmaite procesory, automaty perkusyjne i syntezatory, zestawiając z brzmieniem instrumentów akustycznych.
Od pierwszych sekund w otwierającym Bubble Under stykamy się z jednej strony z połamaną rytmicznie elektroniką, glitchami, kosmiczno-modularną pulsacją czy ambientowymi zakamarkami, a z drugiej – wyjątkowe brzmienie trąbi Branch i rozimprowizowana perkusja Nazary’ego. Zastanawiam się nad linią powiązań między utworem Anteloper Isotope 420° – skądinąd znakomitym – a zespołem Isotope 217, niegdyś założonym przez Roba Mazurka. Zapewne moje domysły są uzasadnione, ponieważ nie od dziś Mazurek wspiera działania Branch i Nazary’ego.
W RADAR radio przykuwają uwagę przepiękna i wyrazista linia trąbki Jaimie, precyzyjnie pracująca sekcja rytmiczna Jasona oraz nieustannie pulsująca elektronika z basową głębią i kolorystyką. Na koniec zjawiskowy Soledad Saboteur, w którym aż tętnią emocje (dołożone sample płaczącego dziecka) na tle pachnącej świeżością elektroniki i umiejętnie rozłożonych harmonii. Kapitalny zestaw!
Strona Jaimie Branch »
Profil na Facebooku »
Strona International Anthem »
Profil na Facebooku »
fot. Richard Ross