Eksperymentalna Noc Muzeów w Karlsruhe.
Przenosimy się do południowo-zachodnich Niemiec, do miasta Karlsruhe. Jest 4 sierpnia 2018 r. i przed nami Noc Muzeów. Tego dnia w trzech różnych częściach miasta – ale w jednym czasie – został zrealizowany spektakl dźwiękowy przez Lasse-Marca Rieka (artysta dźwiękowy, jeden z założycieli Gruenrekorder), elektroniczny duet Lintu + Røyk, KITeratur i No Input Ensemble.
No Input Ensemble
Riek operował nagraniami terenowymi będąc w sali ßpace, Lintu + Røyk znajdując się w Halo ARS wypuścili elektroniczny strumień posługując się syntezatorami modularnymi, członkowie KITeratur zaprezentowali partycypacyjny performans SYNONiMUS w strefie dla pieszych przy Kaiserstraße, podczas gdy zespół No Input Ensemble wystąpił w przestrzeni tuż obok ZKM | Hertz-Lab. To miejsce jest bardzo ciekawym ośrodkiem, które można określić jako transdyscyplinarna platforma badawczo-społeczno-rozwojowa na styku sztuki mediów i nauki.
Lintu + Røyk
Mniej więcej w tamtym czasie powstał Hertz-Lab, który połączył Instytut Mediów Wizualnych oraz Instytut Muzyki i Akustyki. Artyści, badacze korzystają tam z nowoczesnych technik i urządzeń, sięgając na przykład po rozszerzoną rzeczywistość, sztuczną inteligencję czy immersyjność. Sama nazwa placówki jest dedykowana naukowcowi Heinrichowi Hertzowi, który udowodnił istnienie fal elektromagnetycznych w swoich słynnych eksperymentach z iskrami na Uniwersytecie w Karlsruhe w 1886 roku. Uważany jest także za twórcę technologii radiowej oraz bezprzewodowej transmisji danych.
Wracając do materiału z Next City Sounds: Interfaces należy wiedzieć, że wszystkie sygnały dźwiękowe spotkały się właśnie w Hertz-Labie, a następnie zostały rozesłane w kalejdoskopie i przetworzone w wielopokojowej instalacji dźwiękowej przez Yannicka Hofmanna, Marco Kempfa, Benjamina Millera, Barbarę Nerness, Sebastiana Schottke i Dana Wilcoxa. W ostatecznym miksie wykorzystano również interaktywny interfejs specjalnie opracowany dla tego projektu.
Next City Sounds: Interfaces to wciągający 60-minutowy eksperyment dźwiękowy z narracją krążącą wokół ambientu, dronów, musique concrète, szumów, sprzężeń zwrotnych i ludzkiej mowy.
Gruenrekorder | maj 2020