Wpisz i kliknij enter

Space Afrika – Honest Labour

Coś dla fanów Massive Attack i Buriala.

„It’s Grim Up North” – rzucił trzy dekady temu duet The KLF tytułem jednego ze swych nagrań, opublikowanych pod szyldem The Justified Ancient Of Mu Mu. I faktycznie: im dalej na północ Anglii, tym tworzona tam muzyka nabiera coraz bardziej chmurnego i mrocznego tonu. Birmingham, Manchester, Sheffield. Ma to też w odbicie w powstającej w tych regionach elektronice. Wystarczy przypomnieć artystów w rodzaju Cabaret Voltaire, The Black Dog czy Afrodeutsche. Do grona tego można zaliczyć również duet Space Afrika.

Usłyszeliśmy o nim po raz pierwszy w połowie minionej dekady. W tym czasie Joshua Reid i Joshua Inyang mieszkali w Manchesterze i tworzyli muzykę balansującą wokół brzmień typowych dla dub-techno. Z czasem w ich nagraniach było coraz mniej klubowej energii, czego podsumowaniem stał się debiutancki album duetu „Somewhere Decent To Live” z 2018 roku. Jego sukces sprawił, że cenione radio NTS zaoferowało jego członkom prowadzenie własnej audycji.

Reid i Inyang prezentowali na falach stacji przede wszystkim muzykę z pogranicza ambientu i field recordings. Konsekwencją tego okazał się mixtape „Hybtwibt?”, który Space Afrika opublikowali wiosną zeszłego roku. Muzyka z zestawu trafiła idealnie w swój czas, odbijając ówczesne niepokoje związane z pandemią i zabójstwem George’a Floyda. Pitchfork poszedł najdalej i uznał mixtape za najlepsze wydawnictwo z ambientem w zeszłym roku.

Brytyjscy producenci postanowili więc kuć żelazo póki gorące. Efektem tego jest ich nowy album – „Honest Labour”. Składające się nań dziewiętnaście nagrań tworzy dźwiękowy kolaż, który stanowi hołd jego twórców dla „angielskiej energii”. Nic więc dziwnego, że znajdujemy tu echa różnych gatunków nowej elektroniki, typowych dla trzech dekad brytyjskiej kultury tanecznej.

Space Afrika ma swój pomysł na ambient. To dźwiękowe impresje, tworzone przez oniryczną elektronikę, w której nurzają się przetworzone wokalizy i głosy. Czasem kompozycje te przykrojone są do formatu miniatury („„With Your Touch”), a kiedy indziej przybierają bardziej rozbudowane formy („Lose You Beau”). W większości przypadków muzyka ta ma zdecydowanie psychodeliczny ton, choćby przez typowy dla tej estetyki zabieg odtwarzania dźwięku od tyłu („Like Orchids”).

Producentom ze Space Afrika bliski jest nieco już zapomniany trip-hop rodem z Bristolu. Takie nagrania jak „Indigo Grit” czy „U” odwołują się wprost do schedy po Massive Attack czy Portishead. To właściwie piosenki – ale skrajnie zdeformowane, układające się niczym ekspresjonistyczne odbicia popowych zwrotek i refrenów w krzywym lustrze. Raz nawet pojawia się tu rap – i w efekcie dostajemy hip-hop w swej alternatywnej wersji („B£E”).

Eteryczny charakter tej muzyki od razu przywodzi również na myśl twórczość Buriala. I to dobry trop: Reid i Inyang na pewno znają wszystkie płyty swego tajemniczego kolegi z Londynu na pamięć. W takich nagraniach jak „NY Interlude” czy „Noise Sweet” dostajemy bowiem schizofreniczny dubstep. Rozmyte melodie podawane przez syntezatory i mocno spogłosane wokale podbijają tu spowolnione breaki o rwanym metrum.

Kiedy bity milkną, artyści potrafią sięgnąć po shoegaze’owe gitary („LV”) czy post-punkowy bas („Girl Scout Cookies”). Nie brak tu również sampli z muzyki klasycznej. „Preparing The Perfect Response” to tylko dziewczęcy monolog i zapętlony motyw wiolonczelowy. W efekcie muzyka Space Afrika przybiera czasem soundtrackowy ton – jak w pięknej kompozycji „Honest Labour”, która wieńczy płytę w efektownym stylu.

Szczerze powiedziawszy nie ma na tym albumie jakichś wyjątkowo nowatorskich pomysłów. Brytyjscy producenci czerpią pełnymi garściami z dokonań trip-hopu i dusbtepu, uzupełniając je o swego rodzaju „reporterską” wrażliwość, która każe im naszpikować te mocno zdubowane brzmienia fragmentami radiowych rozmów i komunikatów. W efekcie nagrania te wpisane są w konkretną scenerię i czas: Wielką Brytanię doby brexitu. Dzięki temu krytyka przyjmie ten materiał z entuzjazmem. Całe szczęście to kawał dobrej muzyki, która broni się i bez tego politycznego kontekstu.

Dais 2021

www.daisrecords.com

www.facebook.com/daisrecords

www.facebook.com/spaceafrikamcr







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

3 pytania – Dj Steaw

Z okazji nadchodzącego festiwalu Wooded oraz Wooded City B4 Party w Poznaniu przepytujemy jedną z gwiazd tych wydarzeń.