Wpisz i kliknij enter

Various Artists – Total 22

Przeboje z Kompaktu.

W ciągu minionych dwóch dekad na elektronicznej scenie zmieniały się mody co najmniej kilkanaście razy. Częściowo odbywało się to oddolnie, a częściowo było to efektem medialnego hajpu. Kilku wytwórniom z tego kręgu udało się jednak wypracować taką markę, że nie muszą się martwić o przyszłość i wsparcie prestiżowych serwisów internetowych. To takie firmy, jak choćby Warp, Tresor czy Kompakt, których katalogi liczą dziś już po kilkadziesiąt pozycji. I co najważniejsze: wiele z nich to kamienie milowe nowej muzyki.

Na początku XXI wieku to właśnie związani ze wspomnianym Kompaktem producenci wylansowali modę na energetyczny tech-house, który w równej mierze był atrakcyjny dla klubowych, jak i popowych odbiorców. Początkowo Kompakt stawiał na minimal – potem muzyka firmowana przez kolońską tłocznię stała się bardziej melodyjna. Wtedy wpływowe media odwróciły się od niej. Całe szczęście nie miało to wpływu na jej fanów. I to właśnie dla nich ukazuje się nowa kompilacja z corocznego cyklu „Total” – tym razem już z numerem 22.

Winylową wersję zestawu otwiera zaskakujący ukłon kolońskich twórców w stronę brytyjskiego breakbeatu. Najpierw Jörg Burger w „Crawling Up That Hill” wpisuje w połamany rytmy eteryczną elektronikę spod znaku Jona Hassela, a potem Jürgen Paape w „Le Monde A Change” ozdabia je francuskojęzyczną narracją w stylu nieśmiertelnych hitów Joe Dassina z lat 70. Brzmi to bardzo odświeżająco – i świetnie sprawdzi się nie tylko w Fabric. Dla odmiany Matias Aguyao serwuje nam w „Cinco Y Rojo” nowofalowe electro, w którym jest miejsce na post-punkowe syntezatory i metaliczne akordy.

Duet Voigt & Voigt znamy z hipnotycznego minimalu – a tym razem firmuje on w „Why” ekscentryczne techno, którego motywem wiodącym są pomysłowe sample rozmarzonego wokalu i onirycznej gitary, wycięte z jakiegoś psychodelicznego krążka sprzed pół wieku. Muzyka nabiera więc rozpędu – i podtrzymuje go Perel w „The Hills”, łącząc w finezyjny sposób techno z trance’m. Jest tu miejsce na niebiańskie chóry i odgłosy natury – wypisz-wymaluj niczym w „Accident In Paradise” Svena Vätha z 1992 roku.

Rebolledo ma na swym koncie liczne killery odwołujące się do surowych brzmień z połowy lat 80. I podobnie jest tutaj: dostajemy bowiem od niego w „The Sharper Image” zamaszysty proto-house, dudniący perkusyjnymi werblami i klangujacym basem. Finał albumu przywołuje wspomnienie klasycznych hitów Kompaktu z końca pierwszej dekady XXI wieku. „All Or Nothing” Eee Gee płynie tech-house’owym rytmem, wnosząc ze sobą popową wokalizę, która z powodzeniem mogłaby wywindować ten utwór na listy przebojów. „Where Am I”” Jonathana Kaspara to już typowo klubowe granie, śmiało odwołujące się jednak do shoegaze’owych brzmień z końca lat 80.

Mimo nieustannego upływu czasu, selekcja Michaela Mayera, odpowiadającego za cykl „Total”, nie zawodzi. Jasne: „Total 22” nie zostanie zrecenzowany w „Resident Advisorze”, bo wydawcy tego serwisu mają inne ambicje. Dla szefa Kompaktu liczy się jednak od to, co w muzyce zawsze się sprawdza: melodia, klimat, rytm. I trzeba przyznać, że ma do tego świetne wyczucie. Zapewne dlatego, że nadal jest wielkim pasjonatem popkultury. Dzięki temu potrafi ciągle grywać ośmiogodzinne sety didżejskie i układać takie efektowne kompilacje, jak „Total 22”.

Kompakt 2022

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy