Wpisz i kliknij enter

Jasmine Wood – Piano Reverb

Płynne nakładanie warstw.

Dla pochodzącej z Portland Jasmine Wood pierwszą rzeczą, która uderzyła ją po przeprowadzce do Irlandii, były puste kościoły. Sama mówi o tysiącach. Istota sprawy nie w liczbie opuszczonych budynków, a w pewnej symbolice na ternie europejskiego kraju. Historia albumu „Piano Reverb” zaczyna się właśnie w jednym z tych pustych, zabytkowych kościołów. Dotyczy również instrumentu muzycznego, a konkretnie zabytkowego fortepianu marki Blüthner, na którym artystka sumiennie przez rok grała i komponowała. Widzimy je zresztą na fotografii z okładki.

Zgodnie z przewidywaniami album otwiera się w sposób monumentalny. Początkowe takty „I” pną się ku górze, ale nadspodziewanie szybko natrafiają na umiejętnie zaplanowane zacięcia. Ten krótki rozbieg prowadzi nas do kompozycji dłuższej, a mianowicie utworu „II”, który z kolei wita nas rozłożystym ambientem i dźwiękami przyrody. Sytuacja zmienia się w utworze „III”, gdzie sposób przetworzenia dźwięku zabiera nas w zupełnie inne obszary doznań.

Uwspółcześniona w ten sposób muzyka klasyczna w rękach Wood jest wyborna. Proste zestawienie z Kali Malone czy Sarah Davachi jest możliwe, ale na płaszczyźnie, by tak rzec, duchowej czy – bardziej – w kwestii rozciągania dźwięków i traktowania przestrzeni jako dodatkowego instrumentu. W tym przypadku jako przejmujący przykład niech posłuży „V (It`s Haunted, I Can Feel It)” będący dość sugestywnym utworem, ale o wyróżniającej się płynności. Zresztą to właśnie płynność nakładania warstw dźwiękowych na siebie jest najsilniejszą stroną płyty.

Najlepsze jest na końcu. „VI (Friends)” nie kryje swojego orkiestrowego rozmachu, ale ma w sobie ładnie zaszyte niedoskonałości. Przesunięcia tonacji bywają niesłyszalne wręcz. „VII” uderza w nutę postrockową z wyraźnymi partiami fortepianu. Kończący całość „VIII (Tremolo)” przesuwa się w stronę mrocznych dronów i stawia na rozmiar olbrzymi. Jest ten utwór zaciekle prowadzony. Słychać, że wszystko zostało gruntownie przemyślane i przygotowane. Dla takiej muzyki wybrałbym się nawet do kościoła.

AD 93 | 2024


Bandcamp: https://jasminewood.bandcamp.com/album/piano-reverb
FB AD 93: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063622088961


 







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

3 pytania – Lilli Kane

Lilly Kane, chińska artystka, która dziś wydaje debiutanckie EP w Intruder Alert, odpowiada na nasz tradycyjny zestaw trzech pytań.