ŻAL – Teodor
Paulina Miedzińska:

Muzyka ŻAL’u jest mroczna u podstaw, a drąży ją taneczne ziarno.

zvλd – Baklava
Maciej Kaczmarski:

Tajemnicze słodycze.

M.E.S.H. – Hesaitix
Paweł Gzyl:

Czy angielskiemu producentowi udało się przeskoczyć nowatorski debiut?

Nadah El Shazly – Ahwar
Łukasz Komła:

Egipska awangarda na krawędzi jawy i snu.

Anja Schneider – SoMe
Paweł Gzyl:

Pierwszy album niemieckiej producentki od dziewięciu lat.

Gajek – 17
Paweł Gzyl:

„17” to tak naprawdę odwrócone „71”.

Fallbeil – Macht Macht Zement
Paweł Gzyl:

Genialni dyletanci powrócili!

Various Artists – Watergate XV
Paweł Gzyl:

Tak się bawi Watergate.

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc
Maciej Kaczmarski:

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel.

John Lake – #void
Jarek Szczęsny:

Jan od odczłowieczania.

Blush Response – Infinite Density
Paweł Gzyl:

EBM w służbie techno – i na odwrót.

Burial – Untrue po 10 latach
Redakcja:

Jak oceniamy „Untrue” z perspektywy 10 lat? Jak mocno ta płyta wpłynęła na nas, a jak mocno na elektronikę? Przeczytajcie opinie autorów NM i komentujcie.

Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna – Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna
Paweł Gzyl:

Mistrz dub-techno i kirgiska kapela ludowa. Co z tego wynika?

Acid Jesus – Flashbacks 1992 – 1998
Paweł Gzyl:

Ponadczasowa klasyka.

Nowości z Glitterbeat

W tej odsłonie Glitterbeat prezentuje winyl brazylijskiego kolektywu Bixiga 70 opublikowany w ramach obchodów Record Store Day i składankę z tradycyjną muzyką malijską.  

Traditional Mali

Various Artists – „Every Song Has Its End: Sonic Dispatches From Traditional Mali” (01.04.2016 | Glitterbeat)

Na terenie Mali możemy spotkać niebywałą kulturą tamtejszych mieszkańców (m.in. instrumenty, taniec, śpiew), która niestety powoli zanika. Doskonale znamy pustynny blues Tuaregów i wirtuozów kory, ale na tym nie kończy się bogactwo kulturowe Malijczyków. Dzisiaj większość młodych ludzi ucieka ze wsi do miasta, szczególnie do tętniącego życiem Bamako. W efekcie nie ma komu przekazać tradycji. Pedagog i producent Paul Chandler dostrzegł ten problem wiele lat temu. I już od ponad dekady nagrywa tradycyjną muzykę malijską z różnych zakątków tego kraju.

Na „Every Song Has Its End: Sonic Dispatches From Traditional Mali” znajdziemy różnorodne utwory pod względem stylistycznym, choć mające wspólny mianownik – surowe i korzenne brzmienie. Kompozycja „Houmeïssa” Super Onze została zarejestrowana na północy w pustynnym regionie Mali, zaś „Apolo” Mianka Cultural Troupe czy „Woyika” Ibrahima Traoré (grającego na harfie bolon) pochodzą z zielonego południa. Z kolei w nagraniach „N’Djaba” duetu Bina Koumaré-Madou Diabate i „Donzo Fasa” Sidiki Coulibaly słyszmy głębokie brzmienie balafonu (instrument rozpowszechniony w Mali w XIV wieku). Muzykę perkusyjną zanurzoną w tranowości dostarcza nam Kassoun Bagayoko („Kabako”). Instrumentaliści i wokalistka z grupy Cultural Troupe of Nioguébougoula wypadają niezwykle barwnie i na swój sposób współcześnie w otoczeniu cykających owadów.

„Every Song Has Its End: Sonic Dispatches From Traditional Mali” to pozycja obowiązkowa dla tych wszystkich, którzy kochają muzykę afrykańską i chcą też poznać inne oblicze Mali.

Bixiga 70

Bixiga 70 – „The Copan Connection: Bixiga 70 Meets Victor Rice” (06.04.2016 | Glitterbeat)

Pod koniec ubiegłego roku ukazał się album grupy Bixiga 70 „III” (nasza recenzja), gdzie dziewięcioosobowa formacja przedstawiła bardzo ciekawe i świeże spojrzenie na afrobeat i nie tylko.

Muzycy tworząc materiał na „The Copan Connection: Bixiga 70 Meets Victor Rice” współpracowali z niezwykle ważnym producentem dla brazylijskiego rynku muzycznego, czyli Victorem Rice’em. W wyniku tej kolaboracji otrzymaliśmy reinterpretacje kompozycji z płyty „III” zrobione na dubową modłę. Jak wyczytałem to studio nagraniowe Rice’a mieści w słynnym wieżowcu Edifício Copan w São Paulo (140 metrów wysokości, 38 pięter). Ponoć widok z tego studia na panoramę miasta sprzyja w tworzeniu surrealistycznej muzyki. Myślę, że jest coś na rzeczy, kiedy wsłuchamy się w „The Copan Connection…”. Nagrania z „III” dostały nowe życie – dub oraz elementy reggae połączono w intrygujący sposób z afro-brazylijskim pulsem i jazzem. A to wszystko dzięki współczesnej produkcji.

Oficjalna strona zespołu »Profil na Facebooku »

 

Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze