Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



Lato z free jazzem

Tym razem proponujemy Wam nietuzinkową porcję free jazzu i muzyki improwizowanej, w towarzystwie Petera Brötzmanna, Paal Nilssen-Love’a, Kena Vandermarka i nie tylko.

Mental Shake

Brötzmann/Adasiewicz/Edwards/Noble – Mental Shake” (czerwiec 2014 | OTOroku)

W 2008 roku powstał w Londynie, a dokładnie w dzielnicy Hackney, jeden z najważniejszych klubów muzycznych w Europie – Café OTO. Na przestrzeni minionych lat w klubie wystąpiło mnóstwo znakomitych artystów kojarzonych z awangardą, free jazzem, muzyką improwizowaną i elektroniczną. Okazało się, że Peter Brötzmann – niemiecki gigant sceny improwizowanej – od samego początku związał się z Café OTO. Brötzmann po raz pierwszy zawitał do londyńskiego klubu w styczniu 2010 roku. Wówczas doszło do wspólnego koncertu Petera Brötzmanna (saksofony, klarnet, taragato), Johna Edwardsa (kontrabas) i Steve’a Noble’a (perkusja). Materiał z tego występu trafił na płytę, „The Worse The Better”, będącą pierwszym wydawnictwem oficyny OTOroku.

W czerwcu tego roku ukazał się krążek, „Mental Shake”, na którym znalazł się jeden długi utwór, zarejestrowany w 2013 roku podczas dwudniowego pobytu muzyków w Café OTO. Kwartet w składzie: Peter Brötzmann, John Edwards, Steve Noble i Jason Adasiewicz (wibrafon), wspiął się na wyżyny swoich ogromnych możliwości jako improwizatorów. Artyści pokazali, jak powinna wyglądać struktura free jazzowej kompozycji, więc mamy częste zmiany tempa, gęste aranżacje oraz wywarzoną dynamikę w poszczególnych partiach instrumentalnych. Pojawiło się sporo liryzmu w grze Brötzmann, co nie jest częstym zjawiskiem w jego przypadku. Na szczególną uwagę zasługują również partie perkusji w wykonaniu Steve’a Noble’a, który wydobył ze swojego zestawu niezwykle aksamitne i ciepłe brzmienie.

Strona wytwórni OTOroku »Profil na Facebooku »

Lightning Over Water

Ken Vandermark & Paal Nilssen-Love – „Lightning Over Water” (świat styczeń / polska premiera kwiecień 2014 | Laurence Family)

Paal Nilssen-Love (perkusja) i Ken Vandermark (saksofon barytonowy, tenorowy, klarnet basowy) rozpoczęli współpracę w 2000 roku, kiedy to powstała grupa School Days. Od tego czasu, razem pracują w wielu innych projektach, w tym FME, Peter Brötzmann Chicago Tentet, Lean Left (Terrie Ex, Andy Moor), iTi (Thomas Lehn, Johannes Bauer), Fire Room czy The Thing. Dopiero w 2002 roku muzycy zaczęli nagrywać jako duet. Ich pierwszy album, „Dual Pleasure”, został wydany przez Smalltown Supersound.

Tegoroczne wydawnictwo, „Lightning Over Water”, składa się z dwóch winyli i 7-calowego singla, które zapakowano w specjalnie zaprojektowane pudełko. Materiał powstał w wyniku dwóch nocnych koncertów Vandermarka i Nilssen-Love’a w poznańskim klubie Dragon w ramach cyklu Nowy Wiek Awangardy. Cztery pierwsze kompozycje z tego zestawu to prawdziwe kolosy free jazzu (każde z nagrań trwa ponad 20 minut). W żadnym wypadku duet mnie nie zawiódł, gdyż jest tak, jak się spodziewałem, czyli intensywnie, agresywnie, finezyjnie i momentami nostalgicznie („The Table That Exploded & Face Value”). Artyści w imponujący sposób komunikują się między sobą i potrafią całkiem prosty temat zamienić w prawdziwy wir skomplikowanych podziałów rytmicznych („A Storm Of Images”, „Five Against The House”). Zaś końcówka drugiego longplaya należy do wyciszonego fragmentu pt. „Through The Breakers”.

Płytę, „Lightning Over Water”, można zamówić ze strony Multikulti Project.

Strona Kena Vandermarka »Strona Paal Nilssen-Love’a »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. o! chętnie sprawdzę