Wpisz i kliknij enter

Kontakt Der Jünglinge – Makrophonie 1

Zaskakująco świeże spojrzenie na klasykę współczesnej awangardy.

Asmus Tietchens i Thomas Köner to reprezentanci dwóch różnych pokoleń elektronicznych twórców. Pierwszy zaczynał już w latach 60., eksperymentując z klejeniem loopów i wczesnymi prototypami syntezatorów, co zawiodło go dwie dekady później od musique concrete do industrialu. Drugi zadebiutował na początku lat 90., wpisując się swymi minimalistycznymi preparacjami w nową falę muzyki ambient.

Ich drogi przecinały się nie raz – ale w grudniu 1999 roku obaj twórcy stanęli razem obok siebie na scenie Lagerhaus w Bremie, aby wspólnie wystąpić na żywo. Zapis tego – i następnych trzech koncertów ukazał się potem na czterech płytach opublikowanych przez wytwórnię Die Stadt. W końcu artyści spotkali się wreszcie w studiu, czego efektem jest wydany niedawno album „Makrophonie 1”.

Trwająca prawie trzy kwadranse suita rodzi się na styku estetyk, reprezentowanych przez obu twórców. Z jednej strony mamy tu typowe dla twórczości Tietchensa odwołania do abstrakcyjnej elektroniki i preparowanego industrialu – monochromatyczne dźwięki i przemysłowe chroboty, a z drugiej bliskie Könerowi chmurne drony i mroczne wyziewy. Wszystko to splata się w minimalistyczną wizję eksperymentalnego ambientu, rozegraną na granicy ciszy i hałasu.

Nazwa projektu została zainspirowana najsłynniejszymi dokonaniami Karlheinza Stockhausena – „Gesang der Jünglinge” z lat 1958-1960, uznawanym za „pierwsze arcydzieło muzyki elektronicznej” oraz „Kontakte”, jednym z wczesnych dzieł paradygmatu tego awangardzisty. Jego wpływ na twórczość Tietchensa i Könera słychać najlepiej na krótkiej płycie, j niejako suplementem do „Makrophonie 1”, a zrealizowanej przez obu twórców z udziałem Dietricha Von Euler-Donnersperga.

„Untitled” przynosi trzy osobne kompozycje każdego z artystów, nagrane podczas występu na statku MS Stubnitz w Bremie. To musique concrete żywcem przeniesiona z przełomu lat 50. i 60. Odgłosy otoczenia przechodzą tu płynnie w preparowaną elektronikę, a pasaże białego szumu – w zapis radiowych audycji. Doświadczenia awangardzistów sprzed wielu dekad zostają tu wpisane w formułę współczesnych eksperymentów, owocując zaskakująco świeżym spojrzeniem na tradycję.

Die Stadt 2014

www.diestadtmusik.de







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy