Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



RX-101 – Like Yesterday

Tęsknicie za wczesnym Aphex Twinem? To już dłużej nie musicie.

To ponoć prawdziwa historia. Erik Zwaag miał piętnaście lat, kiedy w 1991 roku trafił na pierwsze nagrania detroitowego techno i chicagowskiego house’u. Zafascynowany tymi nowymi brzmieniami, prawdziwe objawienie przeżył tak naprawdę, gdy rok później trafił mu w ręce singiel „Didgeridoo” Aphex Twina. Pod wpływem tej dźwiękowej epifanii zaczął powoli zbierać sprzęt, aby móc tworzyć podobną muzykę. Kiedy w jego pokoju Roland SH101 stał obok komputera Atari i magnetofonu kasetowego Technicsa, Erik rozpoczął prace nad swymi kompozycjami.

W latach 1997 – 1999 zrealizował wręcz niezliczoną ilość nagrań. Początkowo chciał je rozsyłać do znanych mu wytwórni, ale wrodzona skromność sprawiła, że ciągle czuł, iż nie osiągnął jeszcze odpowiedniego poziomu. W międzyczasie skończył studia i zaczął pracować w swoim zawodzie. To sprawiło, że zabrakło mu czasu na tworzenie muzyki. Dorosłe życie na wiele lat odcięło go od zgromadzonych wcześniej maszyn. W końcu trzy lata temu przypadkiem natrafił na pudło ze swoimi kasetami. Wiedziony przeczuciem wrzucił piętnaście pierwszych nagrań na Soundcloud – i z zaskoczeniem stwierdził, że spotkały się one z entuzjazmem słuchaczy.

Jakież było zdziwienie Erika, kiedy w końcu odezwał się do niego Jason Amm – kanadyjski weteran oldskulowej elektroniki, który prowadzi wytwórnię Suction i tworzy muzykę jako Solvent. W efekcie na rynek trafiły dwie winylowe EP-ki z dawnymi utworami Holendra – a teraz zbierający zawarty na nich materiał kompakt o wszystko mówiącym tytule „Like Yesterday”. To cudownie nostalgiczny materiał: klasyczne IDM w stylu Aphexa Twina i innych wykonawców z Warpu i Rephlexa, ujmujący swym analogowym brzmieniem i onirycznymi melodiami.

Z jednej strony mamy tu surowe i szorstkie nagrania o metalicznym tonie, oddające wdzięcznie ducha rebelianckiego rave’u z początku lat 90. („Tunnel” czy „Dead End”). To właściwie techno – ale o tym specyficznym brzmieniu, jakie nadał mu wtedy brytyjski producent. Z drugiej strony nie brak tu także już bardziej łagodnych kompozycji, w których połamane rytmy łączą się z sielską elektroniką („Morning Glory” czy „Like Yesterday”). Modne dźwięki z tamtej epoki słychać również w utworach flirtujących z trip-hopem („The End Of RX-101”) czy ambientem („If I Could Ever Get”).

Nie ma w tej muzyce właściwie ani jednego dźwięku, którego nie słyszelibyśmy na klasycznych płytach Aphex Twina, Polygon Window czy Caustic Window. Ale nie o innowacyjność tutaj chodzi. Holenderski producent potrafił z tych wymyślonych przez Richarda D. Jamesa brzmień spleść wielkiej urody nagrania, które słucha się dzisiaj z wręcz ogromną przyjemnością. Czy rzeczywiście powstały one w latach 1997-1999 a nie dzisiaj? Czy aby Eric Zwaag to nie przypadkiem Jason Amm? Tego pewnie się nigdy nie dowiemy. Nie odbierze nam to jednak radości z odbioru tej vintage’owej muzyki.

Suction 2016

www.suctionrecords.com

www.facebook.com/suctionrecords

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.