
Krakowski festiwal w tym roku można będzie doświadczyć jedynie w rzeczywistości wirtualnej. W jaki sposób?
Najważniejszym punktem tegorocznego programu Unsoundu będzie wydawnictwo zatytułowane „Intermission”, na które składają się specjalnie zamówione eseje oraz premierowe utwory (muzyka i sound art). Publikacja ukaże się 16 listopada. Już teraz można zamówić dwupak (czyli książkę w wersji fizycznej oraz kod do pobrania albumu) albo sam album w wersji cyfrowej.
Celem publikacji jest sportretowanie czasów, w których koronawirus rozprzestrzenia się po całej Ziemi, a fale protestów i strajki wybuchają w kolejnych krajach. „Intermission” to antrakt, przerwa między dwoma częściami koncertu lub przedstawienia. Coś, co jest jednocześnie „po” i „przed”. Tytuł publikacji oddaje charakter 2020 roku – pełnego zmian, które prowadzą w niewiadomym kierunku.
Unsoundowa składanka zawiera wyłącznie specjalnie zamówione, premierowe utwory – muzykę i sound art, w tym nagrania terenowe z nowojorskich protestów, pejzaże dźwiękowe z Północnej Anglii, zapis audio życia w berlińskim mieszkaniu w trakcie lockdownu, a także nagrania z internetu oraz dialogi urządzeń inteligentnych.
– Zależało nam na stworzeniu wydawnictwa pełnego kontrastów: spójnego i wielowarstwowego. Czegoś tymczasowego i ponadczasowego. Złożonego z dźwięków otwartych przestrzeni i tych, które rezonują w domach. Albumu opowiadającego o pogodzeniu się z rzeczywistością, ale też o tym, jak się jej przeciwstawiać – zapowiada Mat Schulz, dyrektor artystyczny Unsound Festivalu.
Na albumie znajdą się m.in.: 33EMYBW / BASTARDA / CHRIS WATSON / DEFORREST BROWN JR. & JAMES HOFF / JANA WINDEREN / JLIN / LUTTO LENTO / MOOR MOTHER & GENG / SAM SLATER, HILDUR GUÐNADÓTTIR & KÁRI GRISEY / SLIKBACK / TIM HECKER, AGATA HARZ & KATARZYNA SMOLUK / VARGTSS (VARG X VTSS).
– O unsoundowej książce myśleliśmy już od dawna. Zawsze jednak brakowało nam czasu, by się nią zająć. Rok 2020 przyniósł ze sobą gwałtowne zmiany i sprawił, że postanowiliśmy więcej z tym nie czekać. Do jej współtworzenia zostały zaproszone autorki i autorzy o różnorodnych zainteresowaniach i metodologiach – tłumaczy Gosia Płysa, dyrektorka wykonawcza Unsound Festivalu.
Na książkę „Intermission” składają się teksty gości Unsoundu, znanych z poprzednich edycji, ale również nowe głosy. Wszyscy opowiadają o 2020 roku, poruszając takie tematy, jak tworzenie muzyki i nagrań terenowych w dobie pandemii, intymność oraz solidarność w internecie, ekologia czy zdrowie psychiczne. Większość tekstów to eseje, ale znalazł się tam również pamiętnik, spekulatywna proza science fiction, poezja oraz prace wizualne.
Autorzy i autorki tekstów to: AGATA PYZIK / ANDY BATTAGLIA / AYESHA HAMEED / DAVE TOMPKINS / DEFORREST BROWN JR. / EWA MAJEWSKA / GAMALL AWAD / ARMEN AVANESSIAN w rozmowie z kolektywem HOMAR / JACE CLAYTON / JAY SPRINGETT / JENNIFER LUCY ALLAN / JOEL STERN & JAMES PARKER z LIQUID ARCHITECTURE / KRISTEN GALLERNAUX / LUKE TURNER / MOOR MOTHER / OLGA DRENDA / PHILIP SHERBURNE / S.J.NORMAN / STEVE GOODMAN i SYLWIA CHUTNIK.
Unsound 2020 odbywać się będzie od 1-ego do 11-ego października. Niektórzy z obecnych na składance i w książce artystów oraz artystek wystąpią także online na tegorocznym festiwalu. Zaprezentują projekty specjalnie przygotowane na tę okazję.
Podczas swojego występu DEFORREST BROWN JR. i JAMES HOFF przedstawią z perspektywy geograficznej burzliwą historię relacji rasowych w USA, wykorzystując do tego dźwięk i wideo. MOOR MOTHER oraz DJ HARAM wystąpią jako 700 BLISS. Ich muzyka zostanie wkomponowana w internetowe dzieło polskiego duetu wizualnego PUSSYKREW, mieszkającego w Nowym Jorku.
Kompozycje JLIN zostaną zaś zreinterpretowane na żyw, w formie występu na platformie Zoom przez duet warszawskich perkusistów: HUBERTA ZEMLERA i MIŁOSZA PĘKALĘ. STEVE GOODMAN aka KODE9 rozwinie swój esej z książki „Intermission” w formie audiowizualnego performansu, a KRISTEN GALLERNAUX wyświetli film nakręcony specjalnie na tegoroczną edycję Unsoundu.
Legendarny realizator nagrań i muzyk CHRIS WATSON zabierze nas w podróż spod starej jabłoni w swoim przydomowym ogródku do królestwa morskich ptaków, żyjących na klifach w hrabstwie Northumberland. Artysta zaprezentuje także techniki, z których korzystał nagrywając utwór „Interlocked” z albumu „Intermission”.
JOEL STERN i JAMES PARKER z kolektywu LIQUID ARCHITECTURE nie tylko napiszą esej o nasłuchu maszynowym do książki „Intermission”, ale także przygotują ważną część tegorocznego programu on-line, zatytułowaną „MACHINE LISTENING”.
Więcej informacji pod adresem:
