Wpisz i kliknij enter

Park Jiha – The Gleam

Zatopienie w środowisku ciszy, przetkane światłem i oddechem.

Południowokoreańska artystka Park Jiha wraca z trzecim solowym albumem The Gleam. To również druga płyta nagra przez nią w pojedynkę, w przeciwieństwie choćby do debiutanckiego Communion z 2018 roku (recenzja), gdzie towarzyszyli jej inni muzycy.

W 2019 ukazał się jej kolejny materiał zatytułowany Philos i będący wyrazem jej „miłości do czasu, przestrzeni i dźwięku”. Wówczas Jiha niejako odeszła od tego, co zaprezentowała na Communion. A może inaczej – kontynuowała pewne założenia stylistyczne, ale obierając już inną drogę, w pełni samodzielną.

Park Jiha, fot. mat. prasowe

– „Moje muzyczne inspiracje pochodzą z mojego życia i myślę, że muzyka bierze się z bycia człowiekiem; muzyka danego artysty ostatecznie reprezentuje tę osobę. Wiem na pewno, że kiedy tworzę muzykę, żyję szczerze” – tak opowiadał Jiha w trakcie wydania Philos.

Myślą przewodnią The Gleam jest światło i jego różne aspekty, w tym uważne przyglądanie się postępującym jego zmianom, wnikliwe nasycanie się tym stanem oraz łapanie ulotności tych momentów i „zamykanie” ich w wiecznie trwających dźwiękach.

Znamienną inspiracją dla południowokoreańskiej kompozytorki miał fakt napisania utworu Temporary Inertia (zamyka The Gleam), który powstał z myślą o spektaklu umiejscowionym w bunkrze zaprojektowanym przez japońskiego słynnego architekta Ando Tadao, gdzie sufit jest otwartą przestrzenią i wpada do niej światło dzienne, jak i te powstałe w ciągu późniejszych godzin. Niezwykły minimalizm formy – szare betonowe ściany, a jednocześnie otwarcie się na głębię wszelakich barw płynących ze strony natury. To wszystko sprawiło, że Jiha postanowiła uchwycić emocje, które dawało jej obserwowanie zmieniającego się tam światła.

Nowe kompozycji powstały w oparciu o dobrze nam znane brzmienia tradycyjnych instrumentów koreańskich po które sięga artystka, czyli flet piri, saenghwang, yanggeum i glockenspiel, ale z myślą o ucieleśnieniu już innej wizji muzycznej. Niezmącona niczym oszczędność powoli nasiąka ciepłem, rozmaitością cieni i odcieni danej chwili oraz oddechem. Ten ostatni czynnik graniczy na The Gleam ze światłem.

– „Oddech był istotną częścią całej mojej pracy od samego początku” – podkreśla Jiha.

Emanacja wyjmowanego dźwięku z jakiejś zamglonej, mlecznej i parującej od światła przestrzeni następuje w przejmującym i przeszywającym At Dawn, będącym doskonałym wstępem do poruszającego Sunrise: A Song of Two Humans. Nagranie stworzone zostało na żywo jako ścieżka dźwiękowa do kultowego filmu niemego Friedricha Wilhelma Murnaua z 1927 roku.

– „Skłoniło mnie to do przemyślenia roli światła i dało mi możliwość ponownego wyobrażenia sobie tego czarno-białego obrazu z własnym wschodem słońca” – wyjaśnia kompozytorka.

Jiha nie spieszy się, prowadzi nas we własnym tempie i wewnątrz emocjonalnego labiryntu, a wręcz wyprowadza z jego mrocznych sonorystycznych zakamarków – Light Way, rzucając nam jeszcze więcej pięknego światła w repetytywnie wirującym A Day In…

Żeby było też jasne, artystka nieustannie trzyma nas blisko tradycyjnej muzyki koreańskiej, ale dbając o niezwykłą powściągliwość i patrzenie w przyszłość. Bardzo dobrze oddają ten stan The Way Of Spiritual Breath i Restlessly Towards, gdzie wybucha i opada improwizacja przeplatająca się z uduchowioną (bez grama patosu!) melodyką brzmień yanggeumu i saenghwangu. Momentami przypomina to barokową lutnię Jozefa van Wissema albo klawesyn z wymienionym software’em na dalekowschodnie medytacyjne pojmowanie świata muzyki.

Koreanka niczym Nightfall Dancer z ogromną delikatnością i kruchością rozkołysuje otaczającą nas przestrzeń chylącą się ku zachodowi słońca, by jeszcze na koniec móc popatrzeć w niebo (Temporary Inertia) oplecione siatką migoczących gwiazd.

The Gleam oddycha pełną dźwiękową piersią. Jak trzeba to rozświetla drogę a gdzie indziej pozwala się schronić w cieniu. Park Jiha odchwaszcza rozmącone myśli, odrywa rozedrgane korzenie wrośnięte w otaczający nas chaos i gonitwę.

Glitterbeat Records / Tak:til | luty 2022 

 

Strona Park Jihy »
Profil na Facebooku »
Strona Glitterbeat Records »
Profil na Facebooku »
Strona Bandcamp »







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy