Z Libanu do Berlina i Polski.
Mazen Kerbaj – Sampler / Sampled | Morphine Records, luty 2022
Mazen Kerbaj – libański autor komiksów, artysta wizualny i muzyk. Wykładał na American University of Beirut. Jest też autorem piętnastu książek przetłumaczonych na ponad dziesięć języków, a jego prace były pokazywane w galeriach, muzeach i na targach sztuki na całym świecie. Uważa się go za jednego z inicjatorów i kluczowych postaci libańskiej sceny swobodnej improwizacji i muzyki eksperymentalnej. Przesuwa znaczenie brzmienia trąbki, eksperymentując w przeróżnych kierunkach. Jest także współzałożycielem znakomitej wytwórni Al Maslakh (powstała w 2005). Znamy go z różnych składów, chociażby z „A” Trio (tutaj opisywałem ich wspólny album z Alanem Bishopem). Kerbaj wśród inspiracji wymienia takich mistrzów trąbki jak Bill Dixon, Axel Dörner i Franz Hautzinger. Z Dörnerem niedawno wydał płytę pt. „Döner Kebab” nakładem Al Maslakh. Kerbaj ma na koncie współpracę z pokaźną grupą czołowych improwizatorów.
W 2006 roku, podczas 33-dniowej wojny z Izraelem, Kerbaj założył swój pierwszy blog: codzienny wizualny pamiętnik opowiadający o konflikcie. Wszystkie rysunki i teksty zostały później opublikowane w formie książkowej pod tytułem Beyrouth oraz Beirut Won’t Cry. W tym okresie rejestrował również intensywnie; przede wszystkim solówki na trąbce grane na balkonie, gdy izraelskie siły powietrzne bombardowały Bejrut, z których jeden fragment został udostępniony na blogu pod tytułem Starry Night. Pozostałe nagrania, w tym kolejne solówki na trąbce, wiadomości telewizyjne, rozmowy telefoniczne z przyjaciółmi i inne bombardowania miasta, zostały zebrane w przełomowej instalacji dźwiękowej, która po raz pierwszy została zaprezentowana w Berlinie w 2016 roku podczas festiwalu Maerz Muzik pod tytułem Before the War It Was the War. After The War It Is Still the War.
Od czasu przeprowadzki do Berlina w 2015 roku Kerbaj stworzył kilka nowych projektów w różnych dziedzinach, m.in. napisał kompozycję na 49 trąbek i następnie zaprezentowaną w zbiorniku wodnym w Berlinie w 2018 roku.
W tym roku ukazało się jego kolejne jego wydawnictwo Sampler / Sampled złożone z dwóch współzależnych od siebie części. Dwie pierwsze kompozycje na stronie A to razem ponad 45 minut muzyki. Sampler Side A i Sampler Side B to obszerny anturaż technik oddechowych, dźwiękowych zgnieceń, chrząknięć, jęków, pisków, rozmaitych hałasów, sprzężeń, bulgotań i wielu innych odgłosów. Wszystko momentami przybiera przeróżne i trudne do nazwania stany czy formy, wręcz czasami jesteśmy świadkami swoistej personifikacji. Są wycinki, w których trąbka Kerbaja ryczy jak rozwścieczony słoń. Gra też na klarnecie (chyba że to wciąż trąbka?), harmonijce, pozytywce, instrumentach perkusyjnych i obiektach.
To są szkice dźwiękowe (m.in. na trąbkę) jakie Kerbaj opracował w ciągu ostatnich 25 lat. Ten katalog dźwięków funkcjonuje na różnych poziomach – jako materiał na trąbkę solo, ale też można go odtwarzać w trybie losowym, tym samym tworząc różne nagrania. To również zbiór sampli dedykowanych z myślą o wykorzystaniu ich w różnych obszarach (np. dzwonek w telefonie) i do stworzenia nowych utworów muzycznych w ich oparciu.
Druga część tego album to Sampled, czyli zbiór nagrań opracowanych na podstawie próbek dźwiękowych Kerbaja zawartych w pierwszej części. W roli interpretatorów pojawiło się bardzo zacne grono producentów/producentek, a wśród nich Deena Abdelwahed, Rabih Beaini, Fari Bradley, Dieb 13, DJ Sniff, Gavsborg (Equiknoxx), Electric Indigo, Donzilla Lion (Nyege Nyege), Marina Rosenfeld, Microhm, Muqata’a, Bob Ostertag, Rrose. I tu się zaczyna bardziej przystępna odsłona tego wydawnictwa (śmiech). Powstało trzynaście kompozycji, w których elektroniczne „żyły” (niemal jak drgawica) zostały podłączone pod akustyczną sieć improwizacji Kerbaja. Mieszają się tu syntezy, odcienie, gramatury, szorstkości, lepkości, napięcia, łagodności i natężenia, pod które warto się podpiąć i niech rezonują.
Strona Mazena Kerbaja: www.mazenkerbaj.com
Strona FB: www.facebook.com/profile
Strona Morphine Records: www.morphinerecords.com
Strona FB: www.facebook.com/morphinerec
Mutantz – Songs from Wierzbno | Lubie Cię Booking, marzec 2022
Niestety, ale o projekcie Mutantz nie mogę zbyt wiele napisać w przeciwieństwie do rozbudowanej historii Mazena Kerbaja. Na pewno wiadomo, że to duet ostatnio rozrośnięty do rozmiarów tria, w którego składzie dwóch członków było/jest dla mnie owianych tajemnicą. Jeden z nich podpisuje się jako miahcł – (perka+okrzyki & zawodzenie fifka). Okazało się, że chodzić o Michała Kasperka. Tajemnicą pozostał basista Fifka. Najłatwiej mi poszło z drugim muzykiem, czyli michałem (małotą) – (tenor sax+effects+vocals+jazda), którego znam z Chryste Panie. Pisałem o ich debiutanckiej kasecie Chryste Panie (Plaża Zachodnia, 2017).
Może posłużę się cytatami z Bandcampa, które sprawnie i rzeczowo opisują podział ról w Mutantz: „miahcł napierdala w gary wrzeszczy po dziadowsku. Nagle saksofon się dematerializuje i małota przemienia się w dzikiego zwierza”. Dodam, że garażowe pazury i punkowy free jazz rzucają się na naszą wyobraźnię. Szczęśliwie jej nie rozszarpują na kawałki, choć niekiedy mało brakuje, raczej przyjemnie podgryzają, nęcą, zwodzą. Jest tu dużo autentyczności, luzu i zaglądania w głąb dźwiękowych pasm. Warto dać się im zaprowadzić na to Wierzbno.
FB Lubie Cię Booking: www.facebook.com/lubiecbooking