Wpisz i kliknij enter

Bastarda & Sutari – Tamoj

Duch wspólnotowości.

Gdyby tak zamknąć oczy i dać się porwać dziełom sztuki muzycznej, to można by uznać świat za całkiem przyjemne miejsce do życia. Bez wojen czy zatrutych rzek. Wiem, wiem marzenie ściętej głowy albo myśli oderwanego od twardych realiów lekkoducha. Więc skupmy się na faktach. Zespoły Bastarda i Sutari wydały wspólny album, na którym nie tylko przypominają muzykę wywodzącą się z polsko-litewsko-białoruskich korzeni, ale również transferują ją do współczesności udowadniając jednocześnie, że miejscem dla muzyki tradycyjnej nie jest żaden skansen.

„Tamoj” zawiera osiem utworów, które przywołują ducha wspólnotowości. To właśnie na granicy wpływów powstać może zrozumienie dla naszych bliskich sąsiadów. Wie to chociażby Andrzej Stasiuk, wiedzą też Sutari i Bastarda, co wprost prezentują w utworze „Sady”, którego tekst nie zostawia wielkiego pola do interpretacji. W zakresie muzycznym to utwór nagrany z uwagą i wrażliwością. Jednak i z tej wrażliwości docierają do nas dźwięki niepokoju.

Bardziej uwidocznione zostały w piosence „Wojenka”, której kontekst jest oczywisty dla wszystkich poza Rogerem Watersem i Stolicą Apostolską. Ten brak zrozumienia i ludzka tragedia (pamiętacie jeszcze uchodźców i budowanie płotu?) wybrzmiewa doskonale w utworze „Granica / Pasienio / Hranicia”. Baśniowość z początku płyty pryska, a na scenę wchodzi chaos z całą swą hałastrą słyszalną również w „Wojence”. Muzycznie jesteśmy na ternie muzyki ludowej, ale granej z mocnymi akcentami (Bastarda) i specjalnie napisanymi tekstami (Sutari).

Nic jednak nie pobije tego dramatycznego galopu z utworu „Dūno upė”. Tak jakby los człowieka zerwał się ze smyczy czy swojej historycznej powinności i całkowicie oddał się we władanie sił przyrody. Przyznam się, że porywa mnie ten moment bardziej niż bym chciał. Nie wiem czy to będzie moja ulubiona płyta Bastardy, ale wiem, że ten utwór się ode mnie nie odklei. I choć łatwo uwierzyć w porywy serca towarzyszące muzykom przy nagrywaniu „Tamoj”, to jednak podkreśliłbym silnie również rozumność, która cechuje tu grających.

Audio Cave | 2022
Bandcamp
FB Bastarda
FB Sutari
FB Audio Cave







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

3 pytania – Lilli Kane

Lilly Kane, chińska artystka, która dziś wydaje debiutanckie EP w Intruder Alert, odpowiada na nasz tradycyjny zestaw trzech pytań.