Wpisz i kliknij enter

Various Artists – Kotti Island – An Auditive Snapshot

Dźwiękowa wizyta w Kreuzbergu.

Kottbusser Tor to jeden z najpopularniejszych placów w Berlinie. Mieszkańcy miasta nazywają go pieszczotliwie „Kotti”. Znajduje się w Kreuzbergu i skupia w sobie niczym w soczewce wszystkie zjawiska społeczne i polityczne tej dzielnicy. Z jednej strony to miejsce zamieszkiwane od dawna przez turecką społeczność, z a drugiej – mocno dotknięte przestępczością. Jest atrakcją turystyczną, nie brak tam również artystów, próbujących wpisać się w jego podlegający nieustannym przemianom krajobraz. Jedną z najnowszych inicjatyw to „Kotti Island”.

Jej pomysłodawczynią jest Cecilia Tosh, która zrealizowała multimedialny projekt w kilku miejscach Kottbusser Tor w styczniu tego roku. Jego idea była prosta: uchwycenie klimatu tego miejsca, poprzez pokazanie jak „Kotti” jest postrzegany przez jego mieszkańców, turystów i artystów. Ostatnim elementem cyklu działań audio i wideo jest kolekcja nagrań stworzona przez zaproszonych do udziału w „Kotti Island” producentów, z których każdy miał stworzyć po jednym utworze, wykorzystującym nagrania terenowe zebrane wcześniej na słynnym berlińskim placu.

W klimat miejsca wprowadza nas Zettka w „Sinir Disi”, serwując przestrzenny ambient, rozpięty między zawodzącymi syntezatorami a perlistym piano. W „From All Corners” Raya Kajioki uderza mocne techno o płynnym basie i przetworzonych głosach. Bardziej stłumioną energię ma „Blend” Cecili Tosh – bo to ejtisowy minimal, utrzymany w laboratoryjnym tonie. Philipp Gorbachev serwuje z kolei w „The Underground” mocarne techno rodem z Ostgut Ton o zbasowanym pulsie i wokalnych efektach. „Walking In Circles” Jona Hestera ma bardziej perkusyjny charakter i nie brak w nim przemysłowych odgłosów.

Za sprawą „Doshy’s Boomin Kotti Vibe” Sophie Superflyin’ Jackson rozbrzmiewa electro, niesione mechanicznym bitem i pohukującymi klawiszami. Techno powraca za sprawą „Berlin Speed Drive” .Vrila – i jest to prawdziwy killer o huraganowym basie i zdubowanych akordach. Świetnie wypada też „Caldera” Kat Davids, uderzając stłumionym rytmem zanurzonym w eterycznej elektronice. Echa brytyjskiego grania w stylu Cristiana Vogela z lat 90. rozbrzmiewa w zgrzytliwym „Merkez” Rocko Garoni. Kolekcję wieńczy „Uyum” Solid Travellera –industrialny drum’n’bass z mroczną nawijką w jamajskim stylu na pierwszym planie.

Dziesięć nagrań składających się na „Kotti Island – An Auditive Snapshot” wypadło na tyle dobrze, że kolekcję tę zdecydował się opublikować w cyfrowej wersji sam Tresor. Nic dziwnego: choć autorami utworów są młodzi i w większości zupełnie nieznani producenci, trzeba przyznać, że stworzyli muzykę wysokiej próby. Dźwiękowym śladem „Kotti” są tu przede wszystkim fragmenty wypowiedzi mieszkańców i bywalców placu. Dlatego większość utworów jest ozdobiona mniej lub bardziej przetworzonymi głosami. Nie zmienia to faktu, iż mamy tu sporo rasowego techno, które świetnie sprawdzi się jako w pełni autonomiczna muzyka.

Tresor 2023

www.tresorberlin.com

www.facebook.com/tresorberlin

www.kottiisland.com







Jest nas ponad 16 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

Irmin Schmidt – dyskografia

29 maja Irmin Schmidt obchodzi 82. urodziny. Przypominamy jego twórczość solową, tym samym zamykając przegląd dokonań członków grupy Can.