Wpisz i kliknij enter

Wacław Zimpel – Train Spotter

Klarnet wchodzi w elektroniczne miasto.

Patrząc z perspektywy „Lines„, czyli solowego debiutu poznańskiego klarnecisty na to w jakim muzycznie jest teraz miejscu można pokiwać z uznaniem. W siedem lat Zimpel pozaglądał w wiele podwórek, przede wszystkim o elektronicznym podłożu. Niekiedy eksplorował je samotnie (tutaj lub tutaj), a niekiedy w imponujących duetach (z Hansem Kulkiem, z Shackletonem lub z Jamesem Holdenem). Nigdy wcześniej jednak nie kreował swojej muzyki w oparciu o tak wyraźny field recording i to częstokroć tak niedwuznacznie osadzony w przekazie wynikającym z kontekstu (, tudzież sugerowanym w samym tytule utworu, patrz. „Vanishing Rainbow”).

Jak sam twórca pisze o swym dziele: „Train Spotter” opowiada o moim doświadczeniu miasta, które niedawno przeszło przez pandemię, niekończące się antyrządowe demonstracje przeciwko łamaniu praw człowieka, praw kobiet do wyboru aborcyjnego i społeczności LGBTQ, a także fali uchodźców wojennych z Ukrainy i niezwykłej solidarności ludzi chętnych do pomocy, i jednoczących się ponad podziałami politycznymi, aby pomagać innym w potrzebie”.

Album zawiera sześć średnio siedmiominutowych kompozycji, w których chyba najmniej miejsca zajmują elementy bitowe, choć w takim „Born In Captivity” karkołomnie rozpędzonego rytmu nie brakuje. Przewodzenie w nadawaniu pulsu nadają tu zaplatające się poćwiartowane pasma syntezatorów, przyduszone pętle szumów i pisków, oraz sama partia klarnetu. Pomimo, że często od skumulowania dźwięków i ich nawarstwiania atmosfera robi się gęsta i duszna, to paradoksalnie wszędzie czuć też wyraźnie dalsze zamiłowanie Zimpla do minimalizmu, zwłaszcza do jego repetytywności. Miejscami można odnieść wrażenie obcowania z materią wygenerowaną przez kogoś pokroju Lorenzo Senni’ego, ale wówczas elektroniczną tkaninę przebija jedyne w swoim rodzaju operowanie przez Zimpla klarnetem czy innymi instrumentami dętymi („Phantom Paradise”!). Producent mistrzowsko potrafi budować napięcie, wprowadzając zarazem w trans, poprzez przenikające uwagę słuchacza mieniące się faktury i plemienne mantry czego chyba najlepiej można doświadczyć w zamykającym album „Broken Souls Whistle”.

Kolejny solowy longplay lidera zespołu Saagara przynosi imponujący materiał, który łączy wiele technik generowania muzyki, podszytej szerokim doświadczeniem w improwizacji, w ujarzmianiu cyfrowej syntezy dźwiękowej, a teraz również obróbki zapisów rejestracji plenerowej. „Train Spotter” to wymagający krążek, potrzebuje całkowitego oddania się jego meandrom i detalom, ale dla tych co zainwestują w jego odkrywanie, odpłaci się niezapomnianymi wrażeniami.

31.03.2023 | The state51 Conspiracy Ltd

https://waclawzimpel.pl/
https://www.facebook.com/zimpelwaclaw/

https://www.facebook.com/thestate51conspiracy







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy