Wpisz i kliknij enter

Nowości płytowe z GAD Records

Rozpędzona wytwórnia GAD Records nie zwalnia i prezentuje kolejne wydawnictwa.

To już trzeci w tym roku wpis na NM (dwa poprzednie tutaj i tutaj) z nowościami płytowymi prezentowanymi przez niestrudzonego Michała Wilczyńskiego – szefa GAD Records. Poniżej przedstawiam tylko drobny wycinek z tego, co się ukazało w ostatnim czasie. Pełną listę premier można sprawdzić na stronie wydawnictwa.

Władysław Komendarek – Ars Electronica 89/90 (GAD Records | wrzesień 2020)

To już drugi album Komendarka, który w tym roku ujrzał światło dzienne. Przypomnę, że wiosną pojawił się koncertowy i dwupłytowy longplay Planetyzacja świadomości dokumentujący jego występ z marca 2019 roku w Jarocińskim Ośrodku Kultury.

Ars Electronica 89/90 z kolei ukazuje się pierwszy raz na płycie. Zawarte tu cztery kompozycje powstały z myślą o interdyscyplinarnym festiwalu Ars Electronica w austriackim Linzu. Komendarek przygotował nieco inny materiał biorąc pod uwagę jego wcześniejsze solowe dokonania. I nie chodzi tu o czas ich trwania, ponieważ miał już na swoim koncie suity, ale o rozbudowaną formę pod względem estetycznym, nastawioną na eksperymentowanie z brzmieniem syntezatorów. Więcej tu awangardowych odlotów w kosmos niż chwytliwych i krótkich melodii znanych z wielu innych utworów Komendarka. Okazuje się, że po trzech dekadach bardzo dobrze brzmią kompozycje napisane na festiwal Ars Electronica, choć moim faworytami są Pobudzenie ludzi do życia mówi Alfa i Magowie galaktycznego czasu z 1990 roku, to Komputerowa krew i Gasnąca plazma z 1989 roku dotrzymują im kroku. Lektura obowiązkowa!

Electronic Division – Electronic Division (GAD Records | wrzesień 2020)

Jak głoszą źródła wszystko zaczęło się od zespołu Kombi i ich napiętego grafika koncertów. Chodziło o stworzenie ścieżki dźwiękowej do nowego filmu Ryszarda Rydzewskiego pt. Menedżer z 1986 roku. Grupa Sławomira Łosowskiego nie miała na to odpowiedniej ilości czasu i propozycję zrobienia soundtracku dostał zespół z Trójmiasta Electronic Division: Robert Usewicz – syntezatory, automat perkusyjny, programowanie i Krzysztof Janik – syntezatory. Trzeba dodać, iż filmowe nagrania stały się punktem wyjścia do ponownego powrotu muzyków do studia Polskich Nagrań i opracowania na ich podstawie materiału na debiutancki album Electronic Division.

Do studia zaproszono także znakomitych artystów: Grzegorza Ciechowskiego (śpiewa w utworze Zrób wszystko bym), basistę Krzysztofa Ścierańskiego (gra w Smakujesz inaczej), Jorgosa Skoliasa (śpiewa w Smakujesz inaczej), gitarzystę Ryszarda Sygitowicza (gra w Dotykanie), perkusistę Krzysztofa Włostowskiego i Jacka Sylwina (syntezatory, elektronika, automat perkusyjny).

Electronic Division wyszli z własną propozycją syntezatorowej elektroniki skręcającej niejednokrotnie w rejony popu, chwytliwych melodii (np. przebój Dziecięce zabawy) i zapadających w pamięć harmonii. Z drugiej strony nie brakuje tu bardziej wymagających fragmentów, choćby w postaci suity Dotykanie, gdzie uwagę przykuwa solowa partia gitary akustycznej Sygitowicza albo przejmująca wokaliza Ciechowskiego w znakomitej kompozycji Zrób wszystko bym. Po latach Electronic Division bronią się jak mało kto z polskich elektroników tworzących w latach 80. Drugi ich album The Wind of Sorrow ukazał się w 1989 roku.

Odsłuch Electronic Division na stronie GAD Records.

Tadeusz Klimonda – Tajemnice przestrzeni. Antologia 1974-79 (GAD Records | wrzesień 2020)

Tadeusza Klimonda – multiinstrumentalista, aranżer i kompozytor, który współpracował m.in. z Andrzejem Zauchą, Marianną Wróblewską, Grażyną Łobaszewską, Kaliną Jędrusik, NOVI Singers, Maciejem Zembatym w projekcie STGS2 oraz czołówką polskich jazzmanów. W pierwszej połowie lat 70. Klimonda związał się na kolejne dziesięć lat z Polskim Radiem, a to zaowocowało dużą porcją różnorodnej muzyki, co ukazuje właśnie dwupłytowe wydawnictwo Tajemnice przestrzeni. Antologia 1974-79. Na sesje do Polskiego Radia Klimonda zapraszał choćby członków grupy Arpl Life, Apostolisa Antymosa, Zbigniewa Jaremko, Jacka Mikułę, Józefa Skrzeka, Tomasza Szukalskiego czy zespół NOVI Singers.

W kompozycjach Klimondy mieszają się wpływy różnych stylistyk – od funku, disco, przez soul i muzykę filmową, po jazz i swing. Z roku na rok coraz odważniej rozkwitały aranżacje Klimondy ku muzyce disco i coraz częściej można było usłyszeć w nich syntezatory. Ten okres przybliża drugi krążek z tego zestawu, gdzie nagrania pochodzą z lat 1977-79.

Nie pozostaje nic innego, jak podkręcić potencjometr głośni w domowym soundsystemie i w tany!

Andrzej Korzyński – Janka (GAD Records | wrzesień 2020)

Nie mogło zabraknąć w tym w pisie muzyki mistrza Andrzeja Korzyńskiego. Tym razem stworzonej przez niego do trzech seriali Janusza Łęskiego: Urwisy z Doliny Młynów (1985), Klementynka i Klemens (1986) i Janka (1989). Filmy odniosły sukces za naszą zachodnią granicą, w przeciwieństwie do rodzimego rynku.

Nagrania do Janki zostały wykonane przez Orkiestrę Polskiego Radia pod batutą Jana Pruszaka. W niektórych fragmentach można usłyszeć Korzyńskiego grającego na fortepianie, pianie Fendera czy syntezatorach. Oczywiście kluczową rolę spełnia tu muzyka symfoniczna, w której Korzyński nawiązuje do ulubionego kompozytora – Gustava Mahlera. – W Jance usiłowałem przemycić neoromantyzm – tłumaczy Korzyński. – Harmonia nie rozwiązuje się, nie osiąga dojścia do toniki. Melodia jak rzeka przepływa i ma dalszy ciąg, trwa wiecznie, a człowiek może unosić się na powierzchni niekończącej się zmienności harmonicznej. To jest piękny pomysł – wspomina kompozytor.

Dzięki tej muzyce ilustracyjnej można z łatwością przenieść się w świat wiejskiej sielanki czy bajkowości, a zarazem być jednym uchem w sali filharmonicznej. W obu przypadkach bez krzty przesłodzenia czy infantylności.

 

Strona GAD Records »
Profil na Facebooku »







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy