Przyglądamy się bliżej Artystom, którzy w tym roku zagrają w Białymstoku dla publiczności zgromadzonej na „ambientowych” dywanach UTD oraz dla tych, którzy poszczególnych występów będą słuchać w ramach dostępu online.
Centralne Salony Ambientu – znak rozpoznawczy UTD
Rola ekipy Up To Date Festival w szerzeniu zainteresowania ambientowymi brzmieniami w Polsce pozostaje nieoceniona. To właśnie organizatorzy białostockiego festiwalu od lat organizują podczas swojej imprezy Centralne Salony Ambientu, które z czasem rozrosły się do samodzielnego cyklu wydarzeń, odbywając się regularnie w wielu miastach w kraju. Podczas tej swoistej ambientowej trasy koncertowej swoją muzykę mieli okazję zaprezentować zarówno polscy twórcy jak i artyści zagraniczni, uznani w świecie ambientu. Organizatorzy Up To Date wielokrotnie podkreślali, jak ważna jest dla nich ambientowa odsłona imprezy. To wszystko sprawia, że podczas tegorocznej, 11. już edycji Festiwalu, która odbędzie się szczególnej formule, dostosowanej do bieżącej sytuacji związanej z pandemią COVID-19 (o czym szerzej pisał Łukasz Komła w swojej zapowiedzi UTDF 2020), nie mogło zabraknąć Centralnych Salonów Ambientu, które rok w rok gromadzą w Operze i Filharmonii Podlaskiej sympatyków ambientu. W tym roku festiwalowe salony zapowiadają się jednak szczególnie wyjątkowo. Będą to bowiem z jednej strony pierwsze w tym roku Salony z udziałem publiczności, ale kolejne transmitowane na żywo, tak by każdy kto tylko ma na to ochotę mógł wziąć w nich udział gdziekolwiek ma na to ochotę – również z własnego domu. Dlatego właśnie, jako podsumowanie i najważniejszy punkt w kalendarzu tegorocznych Salonów, te festiwalowe odbędą się pod nazwą Centralnych Domowych Salonów Ambientu. A teraz sprawdźmy, kto w tym roku zagra w Białymstoku.
Piątek, 4 września 2020 r.
Podczas piątkowego Centralnego Domowego Salonu Ambientu zagrają: Aleksandra Słyż, Jacaszek i Kali Malone. Aleksandra Słyż to polska artystka eksperymentalna, absolwentka m.in. Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, która w tym roku zadebiutowała albumem „Human Glory”, wydanym nakładem polskiej kasetowej oficyny Pointless Geometry. Na naszych łamach album zrecenzował w samych superlatywach Jarek Szczęsny (recenzja). Eksperymentalne drony, modulacje i cała gama brzmień poruszających każdy nerw i każdą emocję słuchacza – to wszystko znajdziecie w muzyce polskiej artystki.
O 18:00 w Sali Opery i Filharmonii Podlaskiej zagra jeden z najbardziej uznanych polskich artystów nurtu neo-classical czyli Michał Jacaszek, doskonale znany czytelnikom NM, bo o jego kolejnych doskonałych wydawnictwach piszemy regularnie (wszystkie nasze teksty dotyczące twórczości Michała Jacaszka znajdziecie pod tym linkiem). Płyty Artysty takie jak „Treny”, „Pieśni”, „Pentral” czy wreszcie „Kwiaty” z wokalami Hani Malarowskiej, która ukazała się w kraju nakładem Requiem Records, zaś zagranicą nakładem Ghostly International, to kamienie milowe polskiej muzyki neo-classical. Jego ostatni album, „Music For Film”, ukazał się w marcu tego roku, również nakładem wspomnianej Ghostly International. Album zebrał świetne recenzje, w tym także od Mateusza Piżyńskiego, który opisał album na Nowamuzyka.pl (recenzja). Jesteśmy przekonani, że występ Jacaszka, który od lat tworzy muzykę oscylującą wokół ambientu, modern classical, muzyki filmowej jak i muzyki sakralnej oraz brzmień eksperymentalnych, łącząc elektronikę z dźwiękami instrumentów akustycznych, będzie dla białostockiej publiczności poruszającym przeżyciem. Piękna i dojrzała muzyka dla dojrzałych i świadomych słuchaczy. Występ Jacaszka polecamy waszej szczególnej uwadze.
Piątkowy Centralny Domowy Salon Ambientu zamknie występ szwedzkiej producentki Kali Malone, znanej zarówno z solowych wydawnictw, m.in. w postaci trzech albumów studyjnych (ostatni „The Sacrificial Code” ukazał się w 2019 r.), jak i współpracy z innymi artystami ze świata szeroko pojętej elektroniki – Drew McDowallem, Cateriną Barbieri czy Acronymem (który w Białymstoku zagrał podczas ubiegłorocznej edycji UTD w secie b2b z Anthonym Linellem). W swojej twórczości Kali Malone łączy ambient i minimalistyczne brzmienia współczesnej muzyki poważnej, a prace, które tworzy na syntezatorach, w tym kultowej Buchli 200, obudowuje delikatnością dźwięków instrumentów akustycznych jak organy (wspomniany album „The Sacrificial Code” czy „Organ Dirges 2016-2017”), gongi i altówki (debiutancki album „Velocity of Sleep” z 2017 r.) czy instrumenty basowe i dęte (!) jak klarnet basowy, puzon czy fagot (genialny album „Cast of Mind” z 2018 r.). Nowatorskie podejście Kali Malone do nurtu contemporary przy jednoczesnym uwrażliwieniu jej kolejnych kompozycji sprawiają, że muzyka Malone pozwala na długi dryf świadomości słuchacza poza ramami rzeczywistej czasoprzestrzeni. Cudowne uczucie.
Rozpiska godzinowa, Centralny Domowy Salon Ambientu – Opera i Filharmonia Podlaska, 4 września 2020:
• 17:00 Aleksandra Słyż
• 18:00 Jacaszek
• 19:00 Kali Malone
Sobota, 5 września 2020 r.
Równie intrygująco i ciekawie zapowiada się sobotni Centralny Domowy Salon Ambientu, podczas którego wystąpią Hainbach x Orca w ramach setu audiowizualnego, Ario i Grand River. Hainbach czyli niemiecki producent Stefan Paul Goetsch pojawi się na scenie CDSA wespół z Nani Gutiérrezem aka Orca, który zadba o wizualizacje. Wspólnie zaprezentują więc audiowizualny spektakl, którego muzyczna warstwa opiera się o zapętlone loopy i brzmienia syntezatorów modularnych. Dotychczas wspólny materiał artystów prezentowany był kilkunastokrotnie, m.in. w owianym sławą Berghain. Zapowiada się niezwykle ciekawie.
Po secie Hainbach i Orca na scenie Centralnego Domowego Salonu Ambientu pojawi się Ario – brytyjski DJ i producent, założyciel i prowadzący jednej z najciekawszych obecnie ambientowych wytwórni – Astral Industries, o której piszę regularnie na łamach Nowamuzyka.pl (wszystkie dotychczasowe recenzje znajdziecie pod tym linkiem). Biorąc pod uwagę brzmienia jakie pojawiały się na kolejnych albumach wydawanych przez Astral Industries podejrzewać można, że jej Szef zaprezentuje się w secie utrzymanym w konwencji ambient & dub techno oraz ambient – techno. Czy tak rzeczywiście będzie? Okaże się już w przyszłą sobotę.
Sobotni wieczór w Operze i Filharmonii Podlaskiej zamknie występ Grand River, pod którym to pseudonimem tworzy Aimée Portioli, producentka o włosko – holenderskich korzeniach, obecnie na stale rezydująca w Berlinie. Prowadzi tam również niezwykle ciekawą wytwórnię – One Instrument. Idea wytwórni sprowadza się do publikowania wydawnictw, które – jak nazwa podpowiada – zostały stworzone w oparciu o tylko jeden instrument. Dotychczas w wytwórni wydawali m.in. Alessandro Canova, Neel czy Donato Dozzy. Z kolei w wytwórni Neela i Dozzy’ego, Spazio Disponibile, Grand River wydała swój jedyny jak dotąd album studyjny – świetny „Pineapple” z 2018 r., który – obok równie dobrej EP-ki „Crescente” (2017 r., również Spazio Disponibile) – wyznacza charakterystyczny styl muzyczny Grand River – żywotnego, wyrazistego ambientu, oczyszczającego i angażującego, a przy tym niestroniącego od nawiązań zarówno do minimalizmu i modern classical jak i do techno czy dub techno. Mam nadzieję, że Grand River zaprezentuje podczas swojego występu również jakiś zwiastun nowego materiału, bo myślę, że nie tylko ja czekam na niego z niecierpliwością.
Rozpiska godzinowa, Centralny Domowy Salon Ambientu – Opera i Filharmonia Podlaska, 5 września 2020:
• 17:00 Hainbach x Orca A/V
• 18:00 Ario
• 19:00 Grand River
Centralny Domowy Salon Ambientu jest kolejnym wydarzeniem muzycznym organizowanym przez Up To Date Festival, które udostępnione zostanie bezpłatnie w formie transmisji wideo na kanale YouTube. Do tej pory w Domowych Salonach Ambientu wystąpili m.in. Pleq i Grzegorz Bojanek, a w październiku serię koncertów zostanie zakończona przez Giulio Aldinucci.
Serię wydarzeń pod nazwą Domowe Salony Ambientu Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w Sieci”.
Ambient na Koncercie Otwarcia i Koncercie Zamknięcia
Poza Centralnymi Domowymi Salonami Ambientu, o których mowa powyżej, trzeba też zwrócić uwagę na ambientowe występy jakie odbędą się podczas Koncertu Otwarcia (już 1 września!) oraz w niedzielę 6 września podczas Koncertu Zamknięcia.
W ramach Koncertu Otwarcia zagra m.in. polski duet Pin Park tworzony przez Maćka Bączyka i Maćka Polaka (www.analogia.pl). W 2017 r. nakładem oficyny Instant Classic ukazał się ich album pt. „Krautpark”, osadzony w IDM, krautrocku i ambiencie, niebywale spójnie połączonych w jedną całość. Wspomnienie płyty ostrzy apetyt na koncert Pin Park w Białymstoku, na którym duet premierowo zaprezentuje materiał z najnowszego albumu – „Doppelganger”, który ukaże się już 4 września, nakładem Coastline Northern Cuts. Nie przegapcie!
Z kolei podczas Koncertu Zamknięcia, 6 września o 20:00, zagra Daniel Szlajnda aka Daniel Drumz, który kilka tygodni temu wydał pod własnym imieniem i nazwiskiem ambientowy album „Komorebi”, osadzony w stylistyce japońskiego minimalizmu. Na płycie gościnnie pojawiła się z kolei Resina (utwór „Rebirth”), która przed białostocką publicznością zagrała w ubiegłym roku, podczas wspólnego występu z Christina Vantzou.
Również w ramach Koncertu Zamknięcia, o 21:00, zagra Anthony Child, czyli Surgeon, dla którego będzie to drugi występ podczas tegorocznej edycji UTD (przypomnijmy, zagra on w sobotę na Stadionie Miejskim w ramach setu b2b z DJ Pete). W swojej twórczości Surgeon skupia się przecież nie tylko na techno, ale i na ambiencie (warto wspomnieć chociażby na album „Breaking The Frame” wydany w 2011 r. pod aliasem Surgeon). Jego ostatnie wydawnictwo w ambientowej stylistyce to EP-ka „Practicing Restraint”, która ukazała się 3 lipca tego roku nakładem Dynamic Tension Records. Występ Childa może więc okazać się szczególnie ciekawy dla tych, którzy cenią połączenie ambientu i techno.
POZDRO AMBIENT!
Jak widać ambient na festiwalu Up To Date ciągle rośnie w siłę, będąc już nie tylko istotą kultowych Centralnych Domowych Salonów Ambientu, ale pojawiając się także podczas Koncertu Otwarcia i Koncertu Zamknięcia, obecnych w line-upie UTDF od ubiegłego roku. Cieszy to niezmiernie, że ambientowe brzmienia zyskują nowych sympatyków, a kultura słuchania tej muzyki staje się w Polsce coraz istotniejszą i lepiej słyszalną częścią całej sceny elektronicznej. No to co? „POZDRO AMBIENT” i widzimy się w Białymstoku między 1 a 6 września!
Szczegóły dotyczące UP TO DATE FESTIVAL 2020:
• Strona Festiwalu: www.uptodate.pl
• Strona Facebook: www.facebook.com/UpToDateFestival
• Bilety: www.biletomat.pl/festiwale/up-to-date-festival
• Wydarzenie na FB: www.facebook.com/events/2081232298839980/
fot. na wstępie tekstu – autor Krzysztof Karpiński, materiały własne Up To Date Festival.
***
BEZPIECZEŃSTWO I REŻIM SANITARNY NA UP TO DATE FESTIVAL 2020 – informacje od Organizatorów:
Fizyczny udział w tegorocznym Up To Date Festivalu będzie wiązał się koniecznością stosowania się do restrykcyjnego pod względem sanitarnym regulaminu. Poniżej wymieniamy jego najważniejsze postanowienia:
- znaczna część Festiwalu odbywać się będzie w salach koncertowych, których maksymalna pojemność zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego ograniczona została do połowy. Koncerty w salach odbywać się będą w pozycji siedzącej. Zajmowane będą co drugie krzesła. Przed wejściem na sale koncertową każdy z uczestników będzie zobligowany do dezynfekcji rąk,
- w przestrzeniach otwartych na jedną osobę będzie przypadało blisko 10m2. To więcej niż przewidują wytyczne GIS,
- pomimo technicznych i prawnych możliwości liczba uczestników wydarzeń z udziałem publiczności ograniczona zostanie z dopuszczalnych prawnie dla tej powierzchni 2000 do 700 osób łącznie każdego dnia,
- całkowicie zrezygnowano z fizycznej sprzedaży biletów na terenie imprezy,
- uczestnicy Festiwalu zobligowani będą do pozostawienia podpisanego oświadczenia na temat stanu zdrowia wraz z aktualnymi danymi ułatwiającymi kontakt na wypadek pojawienia się ogniska chorobowego (oświadczenie sprawdzane z dokumentem tożsamości),
- na terenie festiwalu i w salach koncertowych wprowadzony zostanie nakaz noszenia maseczek. Każdy uczestnik otrzyma maseczkę wielokrotnego użytku w cenie biletu. Nakaz będzie restrykcyjnie monitorowany przez specjalnie do tego celu powołaną służbę porządkową. Służby porządkowe wraz z ochroną w przypadku zagubienia maseczki będą wręczały nową maseczkę jednorazowego użytku. Osoby nie stosujące się do nakazu noszenia maseczek będą wypraszane z wydarzenia,
- przy wejściu na teren imprezy każdemu uczestnikowi zmierzona zostanie temperatura ciała i nakazana zostanie dezynfekcja rąk,
- sceny muzyczne zostaną oddzielone wygrodzeniami, z oddzielnymi wejściami i wyjściami po to, by unikną mijania się osób,
- przed wejście pod każdą scenę przeprowadzona będzie obowiązkowa dezynfekcja rąk,
- pod każdą sceną obowiązywał będzie limit osób oraz precyzyjnie określony dystans pomiędzy uczestnikami monitorowany przez służy porządkowe. W tym celu na podłoże naniesione zostaną znaki ułatwiające zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy uczestnikami,
- chcąc jeszcze bardziej zminimalizować gromadzenie się publiczności, program muzyczny prezentowany będzie w systemie „schodkowym”,
- specjalnie zabezpieczona i przeszkolona obsługa zadba o to, by w przestrzeni barowej egzekwowana była obowiązkowa dezynfekcja rąk,
- w strefie barowej pojawią się także specjalne linie wyznaczające kolejkę i odpowiedni dystans pomiędzy oczekującymi,
- konsumpcja w przestrzeni barowej nie będzie odbywać się przy stolikach. Wprowadzone do obiegu zostaną indywidualne kubki wielokrotnego użytku i całkowicie zrezygnowano z infrastruktury zachęcającej do grupowego spędzania czasu,
UP TO DATE FESTIVAL 2020 BEZ AKCJI 50 PLUS I „WYŚLIJ POCZTÓWKĘ DO BABCI”
Odpowiedzialność za zdrowie seniorów karze nam zrezygnować z organizacji dwóch flagowych akcji festiwalu, które w ostatnich latach cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczestników festiwalu. Tegoroczna edycja festiwalu jest zatem wyjątkowa również pod tym względem. W przestrzeni festiwalu nie będzie stoiska z pocztówka, zaś osoby w wieku nieco starszym zapraszamy do udziału w wydarzeniu poprzez obserwowanie transmisji on-line.
***