Bohaterki i bohater.
Bywało u nas tak, że jak artystka lub artysta krajowy decydował się na nagrywanie muzyki udziwnionej bądź oryginalnej szybko otrzymywał łatkę polskiego odpowiednika twórcy zachodniego. Dominowały porównania do Björk, a potem Radiohead, co automatycznie stawiało naszych wykonawców na niższej półce, a na pewno nie powinno polepszać samopoczucia. Wyrażano także głośno tęsknoty, że i u nas tak oryginalni twórcy – jak ci zachodni – by się przydali, to byłoby super. Skończył się rok 2022 i mamy takie artystki. Wszystkie docenianie, ale i wydawane tam, na Zachodzie.
2022 był rokiem VTSS, Antoniny Nowackiej, FOQL oraz Aleksandry Słyż. Czy wobec bezsprzecznych dowodów ich artystycznej wybitności doczekały się we własnym kraju należnego rozgłosu? Raczej nie. Smutna sytuacja, ale nie zaskakująca – był czas przywyknąć. Mocno radzę mieć je wszystkie na swoim radarze, bo nim się obejrzymy ze świata popłyną (albo już płyną) zapewnienia o ich wielkości.
Maj na polskiej scenie jazzowej trwa już od kilku lat, ale rok 2022 przyniósł album wagi ciężkiej (też wydany poza granicami Polski). Odpowiedzialny za niego był Marek Pospieszalski, który skrzyknął potężny skład do ogrania muzyki naszych kompozytorów tworząc muzykę niespotykaną. Już nawet nie poruszę kwestii krajowego oddźwięku, bo nie bardzo jest o czym mówić. Wychodzi, że tylko marudzę i narzekam podczas gdy pod względem muzycznych doznań ten rok był wspaniały.
W takim razie czy wobec powyższego utrzymywanie podziałów zestawień na kraj i świat ma jeszcze sens? Sam nie jestem przekonany, ale w tym roku jeszcze z niego skorzystam, gdyż daje to zawsze możliwość szerszego zaprezentowania kolorytu polskiej sceny. Co będzie za rok? Zobaczymy.
Wyróżnienie specjalne – „Płyta z przeszłości”:
Tomasz Stańko Quintet – Wooden Music I | Astigmatic
30. Bastarda & Sutari – Tamoj | Audio Cave
Recenzja.
29. Contemporary Noise Ensemble – An Excellent Spiritual Serviceman | Antena Krzyku
Recenzja.
28. Kurws – Powięź / Fascia | Gusstaff Records
Recenzja Łukasza Komły.
27. Róża – Bu! | Asfalt Distro
O płycie.
26. Szczyl & Magiera – 8171 | Sony Music Poland
Do poczytania.
25. Mikołaj Trzaska – Goats` Ghost | Kilogram Records
Recenzja.
24. Jablkagruszki – Sea Life | Pointless Geometry
Recenzja.
23. Tuleje – Ciche miejsca | Gusstaff Records
Recenzja.
22. Polskie znaki – Rzeczy ostatnie | Agora
O płycie.
21. Polski Piach – Północ | Gusstaff Records
Do poczytania.
20. Emiter – Where old buildings once stood come new ones | Pawlacz Perski
Recenzja.
19. RSS B0Y 1 – MYTH0L0GY | Gusstaff Records
Recenzja.
18. MONIKÉ – A Guide To DJ Hobby Horsing Vol. 1 | Brutality Garden
Recenzja.
17. Brodka – Sadza | Kayax
Recenzja.
16. Trupa Trupa – B FLAT A | Glitterbeat Records
O płycie.
15. Fischerle – Zamieć | Patalax
Recenzja.
14. Koń – Pierwszy | Antena Krzyku
Recenzja.
13. Hinode Tapes – Hinode Tapes | Instant Classic
Recenzja Bartka Woynicza.
12. FOQL – Wehikuł | MAL
Recenzja.
11. Piotr Kurek – World Speaks | Edições CN
Recenzja.
10. Mitch & Mitch con il loro Gruppo Etereofonico – Amore assoluto per Ennio | Jazzboy
Recenzja.
9. Michał Jan & Immortal Onion – Screens | U Know Me Records
O płycie.
8. Naphta – Żałość | Tańce
Recenzja.
7. Pimpon – Pozdrawiam | Pointless Geometry
Recenzja.
6. Sofie Birch & Antonina Nowacka – Languoria | Mondoj / Unsound
Recenzja.
5. ||ALA|MEDA|| – Spectra Vol.1 | Brutality Garden
Recenzja.
4. Melatony – Droga do REM | Pawlacz Perski
Recenzja.
3. Aleksandra Słyż – A Vibrant Touch | Warm Winters Ltd.
Recenzja.
2. Zguba – Znój | Loża
Recenzja.
1. Marek Pospieszalski – Polish Composers Of The 20th Century | Clean Feed
Recenzja.