Ben LaMar Gay – Confetti In The Sky Like Fireworks (This Is Bate Bola OST)
Łukasz Komła:

Tym razem Ben LaMar Gay w roli kompozytora muzyki filmowej. Obraz „This Is Bate Bola” pokazuje mało znane oblicze brazylijskiego karnawału.

William Basinski – On Time Out of Time
Ania Pietrzak:

Powrót do przyszłości.

Lakker – Epoca
Paweł Gzyl:

Zwierciadło naszych czasów.

Abul Mogard – And We Are Passing Through Silently
Maciej Kaczmarski:

Zjawiska duszy.

Recent Arts – Skin
Paweł Gzyl:

Ambient, minimal, industrial i… piosenki.

Spopielony – Legendy
Jarek Szczęsny:

Duchologia, analogowy anturaż i zakurzony ambient.

Klangwart – Bogotá
Łukasz Komła:

Niemiecka elektronika spotyka kolumbijskie szaleństwo.  

Locked Groove – Sunset Service
Paweł Gzyl:

Hołd dla belgijskiej muzyki klubowej sprzed ćwierć wieku.

Gesaffelstein – Hyperion
Maciej Kaczmarski:

W czarnej dupie.

Hugh Marsh – Violinvocations
Jarek Szczęsny:

Dowód na istnienie skrzypiec.

Pfirter – The Empty Space
Paweł Gzyl:

Spóźniony, ale udany debiut.

Ossia – Devil’s Dance
Maciej Kaczmarski:

Sam w mroku.

MDD – Reverse The Contrast
Paweł Gzyl:

Ekstremalna wizja techno.

King Midas Sound – Solitude
Bartek Woynicz:

„Zbadajmy przestrzeń terroru pustki”



Podsumowanie roku 2018 – Świat

Tak brzmiał u mnie Świat w roku 2018!

Bez zbędny przemówień i proroczych kazań, dzielę się listą płyt – ułożoną w porządku alfabetycznym – które najczęściej gościły w moim odtwarzaczu i zrobiły na mnie szczególne wrażenie, co też starałem się przekazać w recenzjach. Wybrałem 43 LP i 5 EP. Zapraszam!

AMMAR 808 – „Maghreb United” | Glitterbeat

AMMAR 808 – Maghreb United

Ben LaMar Gay | International Anthem

„Downtown Castles Can Never Block The Sun”

Nowości z International Anthem

„500 Chains”

Nowości z International Anthem

Book Of Air – „Se (in) de bos” | Sub Rosa / Granvat

Book Of Air – Se (in) de bos

Blank Nurse/No Light – „HIV 1994” | Forking Paths

Blank Nurse/No Light – HIV 1994

Black Sea Dahu – „White Creatures” | Mouthwatering Records

Black Sea Dahu – White Creatures

Christopher Chaplin – „Paradise Lost” | Fabrique Records

Dopiero od paru lat brytyjski kompozytor, pianista i eksperymentator Christopher Chaplin nagrywa pod swoim nazwiskiem. Ale od początku. Artysta studiował grę na fortepianie u Irene Denereaz w Szwajcarii, po czym przeniósł się do Londynu na początku lat osiemdziesiątych, gdzie mieszka do dziś. W jego karierze sporo się zmieniło w 2009 roku, kiedy wiedeńska wytwórnia Fabrique Records zaprosiła Chaplina do współpracy z Thomasem Pötzem (aka Kava) przy albumie koncepcyjnym „Seven Echoes”. Właśnie tam poznał pioniera muzyki elektronicznej Hansa-Joachima Roedeliusa (Cluster, Harmonia), który później zwerbował Christophera do udziału w sesji „Late Junction” dla BBC Radio 3. W następnych latach Chaplin i Roedelius występowali na całym świecie; były to w dużej mierze improwizowane występy na fortepian, elektronikę, syntezatory i orkiestrowe sample.

Chaplin w 2016 roku opublikował pierwszy album solowy zatytułowany „Je suis le Ténébreux”, będący artystyczną interpretacją wiersza Gérarda de Nervala. Na „Paradise Lost” Christopher sięga m.in. po XVII-wieczny wiersz Johna Miltona. W tym wyjątkowym odczytaniu tego dzieła, Chaplina wsparł brytyjski tenor i recytator Nathan Vale (specjalizujący się w śpiewie barokowym). Z kolei w kompozycji „Dave The Shoe” wyśmienicie recytuje swój tekst amerykański model, muzyk i poeta Leslie Winer. Chaplin rozrywa tu stylistyczne szwy elektroniką, kameralistyką, minimalizmem, barokowością, awangardą / improwizacją z free jazzowym odblaskiem migoczącym w ciemnościach, operowym śpiewem (skojarzenia z Enrico Caruso są uzasadnione) czy zaangażowanym monodramatem. „Paradise Lost” wręcz odrywa się od zbanalizowanego splatania muzyki współczesnej z elektroniką – i vice versa. Rozgrywa się tu swoisty weryzm nad współczesnością z mocnym echem minionych epok. Kto nie docenia „Paradise Lost”, niech dołączy do upadłych aniołów.

Dirtmusic – „Bu Bir Ruya” | Glitterbeat

Dirtmusic – Bu Bir Ruya

The Dwarfs Of East Agouza – „Rats Don’t Eat Synthesizers” | Annihaya Records / Akuphone

The Dwarfs Of East Agouza – Rats Don’t Eat Synthesizers

The Ex – „27 passports” | New Ex Records

„Trudno w to uwierzyć, ale w 2019 roku będziemy obchodzić 40-lecie istnienia holenderskiego zespołu The Ex. Nie wydają zbyt często nowych pełnowymiarowych albumów, ale za to regularnie każdy z członków grupy – Arnold de Boer (wokal, gitara, znany też jako Zea), Terrie Hessels (gitara), Katherina Bornefeld (perkusja, wokal) i Andy Moor (gitara, gitara barytonowa) – działa w różnych projektach. Poprzedni regularny krążek Holendrów nosi tytuł „Catch My Shoe” (2010). Od tego czasu jednak dużo się wydarzyło – warto wspomnieć wspólne wydawnictwa z nieżyjącym już etiopskim legendarnym jazzmanem Getatchew Mekurią czy Brass Unbound. – Zawsze zaczynamy od zera, kiedy tworzymy nowy materiał. Wchodzimy do sali prób z kilkoma luźnymi pomysłami, riffem lub beatem i patrzymy, co się wydarzy. Zawsze istnieje ryzyko, że nic z tego nie wyjdzie. To ryzyko jest częścią naszej muzyki i naszego życia – tak piszą muzycy The Ex. Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy nadal w dzisiejszym świecie można nagrać fascynującą muzykę na gitary, głos i perkusję, to jestem pewien, że kompozycje z „27 Passports” zmiotą wszelkie obawy. Ma się wrażenie, że post punk nasycono różnorodną kulturą Afryki i na odwrót. Kapitalna sekcja rytmiczna Bornefeld odnajduje właściwe miejsce wśród gitarowych riffów, zgrzytów, sprzężeń, dysonansów i harmonii. Jedna z płyt roku 2018!” – moja recenzja ukazała się na łamach pisma „LIZARD” (nr 29 / 2018)

posłuchaj

Felix Blume – „Death in Haiti: Funeral Brass Bands & Sounds from Port au Prince” | Discrepant

Felix Blume – Death in Haiti: Funeral Brass Bands & Sounds from Port au Prince

Geir Sundstøl – „Brødløs” | Hubro

Geir Sundstøl – Brødløs

Hilde Marie Holsen – „Lazuli” | Hubro

Hilde Marie Holsen – Lazuli

Hailu Mergia – „Lala Belu” | Awesome Tapes From Africa

Hailu Mergia | Jaap Blonk & Terrie Ex | Atamina | While We Still Have Bodies | Yasuaki Shimizu | Rozzma |

Idris Ackamoor & The Pyramids – „An Angel Fell” | Strut

Idris Ackamoor & The Pyramids – An Angel Fell

Inwolves – „Color In The Zoo” | Vynilla / Consouling Sounds / 9000 Records

Inwolves – Color In The Zoo

Jon Hassell – „Listening To Pictures (Pentimento Volume One)” | Ndeya Records

Jon Hassell – Listening To Pictures (Pentimento Volume One)

Jan Wagner – „Nummern” | Klangbad / Quiet Love Records

Jan Wagner – Nummern

Jimi Tenor – „Order of Nothingness” | Philophon Records

Jimi Tenor – Order of Nothingness

Jibóia – „0000” | Discrepant

Nowości z Discrepant / Souk Records / Farsa Discos

Jackie-O Motherfucker – „Bloom” | Textile Records

Jackie-O Motherfucker – Bloom

Kink Gong – „Dian Long: Soundscape China / Destruction of Chinese Pop Songs” | Discrepant

Kink Gong – Dian Long: Soundscape China / Destruction of Chinese Pop Songs

Kaos Protokoll – „Everyone Nowhere” | Prolog Records

Kaos Protokoll – Everyone Nowhere

Mike Cooper – „Tropical Gothic” | Discrepant

Mike Cooper – Tropical Gothic

Møster! – „States Of Minds” | Hubro

Nowości z Hubro

Michael Lightborne – „Sounds of the Projection Box” | Gruenrekorder

Nowości z Gruenrekorder

Makaya McCraven – „Universal Beings” | International Anthem

Nowości z International Anthem

Merope – „Naktės” | Granvat

Merope – Naktės

Me&Mobi – „Agglo” | Prolog Records

Me&Mobi – Agglo

Otis Sandsjö – „Y-OTIS” | We Jazz Records

Otis Sandsjö – Y-OTIS

Oiseaux-Tempête & The Bunny Tylers – „The True History of the Tortoise & the Hare According to Lord Dunsany” | Ruptured

Nowości z Ruptured

Oiseaux-Tempête – „Tarab” | Sub Rosa

Oiseaux-Tempête – Tarab

Park Jiha – „Communion” | Glitterbeat Records

Park Jiha – Communion

Robert Schwarz – „Double Negative” | Gruenrekorder

Nowości z Gruenrekorder: | szmt | Robert Schwarz |

Ragnar Johnson – „Crying Bamboos: Ceremonial Flute Music from New Guinea Madang” | Ideologic Organ

Ragnar Johnson – Crying Bamboos: Ceremonial Flute Music from New Guinea Madang

Skadedyr – „Musikk!” | Hubro

Skadedyr – Musikk!

Sons of Kemet – „Your Queen Is A Reptile” | Impulse

Sons of Kemet – Your Queen Is A Reptile

Recenzja „Your Queen Is A Reptile” autorstwa Jarka Szczęsnego

Thabang Tabane – „Matjale” | Mushroom Hour Half Hour

Eksperymentalne oblicze RPA – część trzydziesta dziewiąta

Tonga Boys – „Vindodo” | 1000Hz

Nowości z 1000HZ Records

Wax Chattels – „Wax Chattels” | Captured Tracks / Flying Nun Records

Wax Chattels | No Kind Of Rider

Yonatan Gat – „Universalists” | Glitterbeat / Joyful Noise Recordings

Nowości z Glitterbeat

The Young Mothers – „Morose” | Super Secret Records / Self Sabotage Records

The Young Mothers – Morose

Zoë Mc Pherson – „String Figures” | SVS Records

Zoë Mc Pherson – String Figures

MINIALBUMY:

A Lily – „Id-Dar Tal-Missier” | Blank Editions

A Lily / Kin Hana

Diskret – „Diskret” | Quiet Love Records

Diskret – Diskret EP

Grupo San Francisko De Assis – „Donde Esta El Kamino” | Farsa Discos / Discrepant

Nowości z Discrepant / Souk Records / Farsa Discos

Kin Hana – „Au Sable” | Black Medow

A Lily / Kin Hana

NJWA – „NJWA” | self-released

NJWA – NJWA EP

 

*Na zdjęciu: AMMAR 808, fot. Sia Rosenberg

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze